Trending


30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan | Selama 30 hari menjalani ibadah puasa ini, pastinya semua buntu untuk memasak menu berbuka puasa dan bersahur. Kadangkala dok repeat menu sama ajekan boring jugak! Entri kali ini Kak Bell kongsikan semula perkongsian resepi melalui sebuah laman facebook.

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Dengan cadangan resepi ini pasti buatkan anda tidak kering idea untuk memasak. 30 resepi juadah disediakan dan memudahkan semua untuk memilih resepi apa yang hendak dimasak.


1) RESEPI KETAM MASAK LEMAK CILI API

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
250g ketam (dibersihkan)
7 biji cili hijau
1½ cawan santan kelapa yang di parut
1 keping asam gelugur
½ sudu kecil serbuk kunyit
½ sudu besar garam secukup rasa
½ sudu kecil perasa

Cara-cara memasak:
1. Masukkan ketam ke dalam periuk, masukkan serai, cili hijau, santan, asam keping, garam secukup rasa, perasa dan kunyit .
2. Masak selama 5-7 minit.
3. Siap, angkat dan hidangkan.


2) RESEPI AYAM SOS LEMON MADU

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
500g dada ayam (potong ikut suka)
Tepung serbaguna (secukupnya)
1 biji telur (kacau)
4 sudu besar madu
2 biji lemon (ambil jus)

Cara-cara memasak:
1. Celupkan ayam dengan telur kemudian golek-golek atas tepung sehingga rata.
2. Panaskan minyak, goreng hingga garing, angkat dan ketepikan.
3. Untuk sos, campurkan madu dan jus lemon,kacau sebati dan masukkan ayam, gaul rata.
4. Hias dengan hirisan lemon dan daun sup. Siap!


3) RESEPI ASAM PEDAS PARI

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
½ inci kunyit
*Semua bahan hendaklah ditumbuk

4 sudu besar cili boh (rendam cili kering, tos dan kisar)
½ cawan air asam jawa
3 cawan air
250g ikan pari (dipotong kecil)
2 tangkai daun kesum
Sayur masin (jika suka)
Bendi
3 sudu minyak masak
Garam, gula dan sedikit lada hitam

Cara-cara memasak:
1. Panaskan minyak di dalam periuk yang sederhana besar. Tumiskan bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan cili boh, kacau dan biarkan hingga terbit minyak.
3. Masukkan daun kesum. Masukkan pula air asam jawa dan kacau sebati.
4. Masukkan ikan pari, sayur masin dan air. Biarkan mendidih dab kecilkan api.
5. Masukkan garam, gula dan lada hitam.
6. Masukkan bendir dan biarkan seketika sehingga bendir masak.


4) RESEPI SOTONG SAMBAL TUMIS HALIA

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
Sotong (direbus)
Cili kering (direndam dan dimesin)
Bawang merah, bawang putih dan halia (dimesin)
Sedikit air asam jawa
Garam dan sedikit gula

Cara-cara memasak:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dimesin tadi sehingga wangi.
2. Masukkan cili dan tumiskan sehingga agak garing. Kemudian masukkan air asam jawa, garam dan sedikit gula.
3. Biarkan seketika dan masukkan sotong. Kacau sehingga sebati dan biarkan untuk beberapa minit lagi.

Baca : Resepi Sotong Masak Kicap


5) SAMBAL CILI IKAN BILIS PETAI

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
300g ikan bilis
2 papan petai 
1 biji bawang besar (dihiris)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 biji cili merah (ditumbuk)
20 biji cili padi (ditumbuk)
Garam secukup rasa

Cara-cara memasak:
1. Goreng ikan bilis hingga garing, angkat dan ketepikan.
2. Tumiskan bawang, dan bahan yang ditumbuk sehingga naik bau.
3. Masukkan garam, gaul sebati.
4. Masukkan ikan bilis dan petai, gaul rata. Siap!


6) RESEPI AYAM PAPRIK

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
4 ketul ayam - dihiris kecil
2 ulas bawang putih - dicincang halus
1 biji bawang besar - dibelah dua dan dihiris bulat kasar
1 biji cili merah - dihiris serong
11 biji cili api - dipecah-pecahkan
2 helai daun limau purut - disiat-siat
Bunga kobis - dihiris kecil
2 biji putik jagung - dihiris serong
1/2 biji karot - dihiris serong
2 biji kacang panjang - dipotong 1 inci
2 sudu makan cili kering kisar
2 sudu makan cili sos
2 sudu makan tomato sos
1 sudu makan sos tiram
Garam
1 cawan air

Cara-cara memasak:
1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang putih hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak.
3. Masukkan semua sos. Tumis hingga pecah minyak.
4. Masukkan isi ayam. Kacau rata hingga isi ayam layu.
5. Masukkan air. Masak hingga mendidih.
6. Masukkan garam dan sedikit serbuk perasa. Kacau rata.
7. Masukkan semua bahan hiris. Kacau rata. Masak hingga sayur empuk. (Kalau kuahnya pekat sangat, boleh tambah sedikit lagi air).
8.Tutup api dan hidangkan.


7) RESEPI TOM YAM THAI

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
1 paket perencah tomyam
4 biji tomato
5-6 biji cili padi – ikut selera masing2
3 batang serai – diketuk
4 helai daun limau purut
1 batang lobak merah, sedikit cendawan
2 ulas bawang merah
2 biji bawang besar
1cm lengkuas
lauk – ayam/sotong/daging/ketam/udang
2 sudu besar sos tiram – optional
2 sudu besar sos cili dan sos tomato

Cara-cara memasak:
1. Kisar (2 ulas bawang merah + 1 batang serai + 1 1/2 biji tomato + 3 biji cili padi).
2. Massukkan bahan kisar tadi dalam kuali dan 1 paket perencah tomyam. Tumiskan dan masukkan air secukupnya.
3. Masukkan pula lobak merah.
4. Setelah lobak merah empuk masukkan lebihan cili padi, serai yang telah diketuk, lengkuas yang dihiris, bawang besar, gula, garam. Kalau nak lagi sedap boleh tambah 2 sudu sos tiram, 2 sudu sos cili dan 2 sudu besar sos tomato.
5. Bila dah mendidih boleh masukkan isi ayam, udang, sotong dan sebagainya.
6. Kemudian masukkan tomato,cendawan dan daun limau purut.
7. Siap untuk dihidang


8) RESEPI SAMBAL TUMIS DAGING

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
Daging secukupnya
bawang putih, bawang kecil dan bawang besar (dihiris)
Cili kering (direndam dan dimesin)
Air asam jawa
Sedikit gula dan garam

Cara-cara memasak:
1. Tumis bawang putih, bawang kecil dan bawang besar hingga wangi.
2. Masukkan cili mesin dan kacau biar sebati.
3. Masukkan gula, kacau.
4. Masukkan daging dan air asam jawa. Kacau dan biarkan hingga agak garing.
5. Masukkan garam dan kacau. Dengan api yang kecil biarkan hingga sambal garing dan terbit minyak.


9) RESEPI AYAM MASAK HALIA

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
500 gram ayam, potong kecil
4 ulas bawang putih, hiris nipis
2cm halia, dihiris halus memanjang
1 sudu besar kicap cair
1 sudu besar sos tiram
1 biji bawang besar, hiris nipis membulat
1 biji cili merah, hiris nipis
1 tangkai daun bawang, hiris panjang 2cm cm
1 1/2 sudu kecil tepung jagung, bancuh dengan sedikit air
Minyak masak, untuk goreng ayam
Sedikit lada sulah atau lada hitam
Sedikit garam dan kunyit
Garam dan gula, secukup rasa

Cara-cara memasak:
1. Panaskan minyak. Gaul ayam bersama garam dan kunyit kemudian goreng separuh masak. Angkat dan ketepikan.
2. Ambil sedikit minyak dari baki gorengan ayam tadi anggaran 1/2 senduk dan tumis bawang putih bersama halia sehingga naik bau.
3. Masukkan kembali ayam yang digoreng separuh masak tadi.
4. Masukkan pula sos tiram, kicap cair, dan sedikit taburan lada putih. Kacau seketika (jaga jangan sampai bawang putih hangus).
5. Masukkan air bancuhan tepung jagung dan kacau sehingga kuah menjadi sebati dan pekat. Tambah sedikit lagi air jika anda suka lebih kuah.
6. Taburkan dengan cili merah dan bawang besar dan kacau selama 2-3 minit sebelum diangkat. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
7. Angkat dan tabur dengan daun bawang dan. Hidangkan bersama nasi panas.


10) RESEPI SAMBAL TUMIS KERANG

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan bahan:
1 mangkuk isi kerang
2 sudu besar cili kisar
5-6 ulas bawang merah
3-4 ulas bawang putih
Gula
Garam
1/4 keping asam keping
1/2 biji bawang besar Holland - opsyenal

Cara memasak:
1. Tumbuk bawang merah dan bawang putih. Panaskan minyak yang agak banyak supaya bahan tumis cepat garing. Tumis bawang seketika sebelum dimasukkan cili kisar.
2. Tumis cili kisar dengan api perlahan sehingga cili benar benar masak. Setelah cili masak, masukkan gula. Kacau rata sebelum dimasukkan kerang.
3. Oleh kerana kerang telah masak, masakkan kerang seketika sahaja. Masukkan sedikit air dan garam. Kacau sehingga sambal pecah minyak.
4. Jika suka, boleh juga masukkan bawang besar yang telah dihiris. Kacau sehingga bawang layu, bolehlah tutup api.



11) RESEPI ASAM PEDAS TUMIS MELAKA

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan
Ikan serkut/tenggiri/siakap/kembung/pari/sembilang/keli (ikut suka kalian).
*tapi masak asam ni kalau Melaka (sebelah merlimau) suka ikan parang rasanya lebih sedap.
7/8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Belacan besar ibu jari kaki 
Kunyit hidup besar ibu jari tangan (boleh juga gunakan kunyit serbuk)
Air asam jawa
Cili yang telah diblender (dapat yang digiling lebih sedap)
2 sudu besar kerisik(kelapa goreng)
Sedikit halba
Sedikit halia (sebesar separuh ibu jari)- agak-agak kuah dan ikan banyak mana.
Garam secukup rasa
Perasa ajinomoto jika suka

Cara memasak:
1. Kunyit hidup dan bawang putih ditumbuk lumat.
2. Kemudian masukkan bawang merah dan tumbuk separuh lumat. Masukkan belacan yang telah ditumbuk.
3. Panaskan periuk dan minyak untuk menumis.
4. Setelah minyak panas masukkan halba (lebih kurang 4/5 biji) tak boleh banyak nanti pahit. Halba untuk naik bau wanginya.
5. Masukkan bawang merah,putih,belacan,kunyit,yang telah ditumbuk tadi dan kacau.
6. Masukkan cili yang telah diblender (7/8 sudu besar-tengoklah pekat ke cair cili mesin tu) kacau sebati dan masukkan kerisik.
7. Tumiskan dengan api sederhana sehingga garing (macam buat sambal) atau cili berubah warna sedikit merah hitam.
8. Setelah garing masukkan air asam jawa. Tambah air biasa tengoklah nak kuahnya banyak mana /sesuai dengan ikan.
9. Kacau biar bahan tumis tadi sebati dengan kuah.
10. Masukkan ikan. Kemudian masukkan halia yang telah ditumbuk sedikit (usah ditumbuk lumat) atau dihiris halus.
11. Didihkan kuah dan masukkan garam serta perasa.

Tips:
Masak asam sebenarnya rasa asam (masam kuahnya) dengan pedasnya mestilah seimbang. Ikannya mesti segar. Gunalah ikan parang next time guna ikan lain...rasa bezanya anda akan tahu. Tumisan lada dan bawangnya mesti garing (jangan sampai hangit) jika tak, ianya tak sedap.


12) RESEPI AYAM MASAK LEMAK CILI API

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-Bahan:
1 ekor ayam (ayam kampung/ayam daging biasa (ayam bandar))
30 ulas cili api/padi (ikut suka - kalau tak tahan pedas boleh kurangkan sikit)
1 inci kunyit hidup
2-3 batang serai (dititik)
Santan (dari sebiji kelapa)
2-3 ulas bawang putih & merah (untuk ayam bandar saja - hilangkan bau hanyir)

Cara memasak:
1. Tumbuk cili api + kunyit hidup + bawang putih & merah ditumbuk selumat-lumatnya.
2. Bahan (1) tadi digaulkan dengan ayam di dalam kuali beserta serai yang dititik
3. Kecutkan ayam dengan bahan-bahan tadi supaya mesra hingga kering airnya
4. Masukkan santan dan kacau supaya tidak terbit minyak
5. Perisakan dengan garam (serbuk perasa tak perlu..nanti tak pure)
6. Tunggu hingga kuah menggelegak dan lepas tu bolehlah ditutup apinya.

Tips:
Kalau suka kentang, boleh masukkan selepas masukkan santan kedalam kuali dan kecilkan api supaya ia cepat empuk.


13) RESEPI SAMBAL SOTONG SUMBAT TELUR

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan Inti sumbat:
2 biji telur ayam
Carrot (dicincang)
Sosej (dicincang)
Secubit garam
Minyak untuk menggoreng
1 sudu besar mayonis

Cara-cara buat inti sumbat:
1. Campurkan semua bahan dan goreng hancur.

Bahan Sambal sotong:
3 ekor sotong
2 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih (ditumbuk / dihiris)
3 sudu besar cili kisar
1 sudu rempah kari
1 biji bawang merah (dipotong bulat-bulat)
2 sudu sos cili
Minyak untuk menumis
3 batang pencongkel gigi/lidi
Sedikit air asam jawa
Garam & gula secukup rasa

Cara memasak:
1. Sotong tadi disumbat dengan telur yang telah dimasak dan ditutup semula dengan kepala sotong dan dicucuk dengan pencongkel gigi / lidi
2. Kemudian tumiskan bawang yang telah ditumbuk tadi sehingga naik bau
3. Masukan cili kisar dan biarkan sehingga pecah minyak
4. Masukan serbuk kari dan sos cili
5. Kemudian masukan sotong yang telah disumbat dengan telur dan biar sampai mendidih
6. Masukan gula, garam dan air asam jawa sesedap rasa
7. Masukan bawang besar yang telah dipotong bulat-bulat
8. Bila dah masak boleh la hidangkan.


14) RESEPI GULAI IKAN KERING UTARA

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan:
1 paket serbuk kari ikan / ikan kering
1 biji nenas
Isi / tulang ikan talang kering
Santan
Garam
Bawang merah
Daun kari
Minyak untuk menumis

Cara memasak :
1. Ikan talang direndam.
2. Rebus nenas yang telah dipotong bersama-sama dengan serbuk kari sehingga hampir kering dengan api sederhana. Kemudian masukkan santan dan ikan talang tadi biarkan mendidih.
3. Ketepikan. Garam bubuh kemudian sebab gulai tersebut mungkin telah masin dari isi ikan talang tersebut (rasa dulu).
4. Bawang merah dimayang kemudian ditumis di dalam kuali bersama-sama dengan daun kari.
5. Setelah garing masukkan bawang bersama-sama minyak tadi ke dalam gulai ikan tadi.
6. Kacau sebentar kemudian tutup periuk tadi.
7. Siap dan boleh dimakan.


15) RESEPI UDANG LEMAK MERAH DENGAN KACANG PANJANG

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan:
1/2 kg. udang - cuci bersih dan toskan.
4 tangkai cili padi merah *
2 tangkai cili merah *
5 biji bawang merah *
2 ulas bawang putih *
1 biji buah keras *
1 cm kunyit hidup *
2 batang serai - diketuk
2 cawan santan pekat
6 urat kacang panjang - dipatahkan 2 inci
2 keping kecil asam gelugor
garam dan gula secukup rasa
3 sudu besar minyak untuk menumis
* dikisar bersama dengan sedikit air

Cara memasak:
1. Panaskan minyak dalam periuk/kaserol. Tumis bahan kisar bersama serai hingga pecah minyak. Gunakan api perlahan.
2. Kemudian masukkan udang dan gaul balik sekejap.
3. Masukkan santan pekat dan asam gelugor, biar mendidih.
4. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
5. Akhir sekali masukkan kacang panjang dan biarkan sekejap. Jangan sampai layu. Tutup api.
6. Hidangkan bersama nasi putih.



16) RESEPI DAGING MASAK MERAH

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan:
500 gram daging - direbus bersama pewarna merah hingga empuk beberapa titik pewarna merah
3 biji cili hijau - dihiris
2 biji cili merah- dihiris
1 biji bawang bombay - dihiris
3 biji bawang putih - dititik
Sos tiram
Sos tomato
Secubit garam
2 biji tomato - dibelah 4

Cara memasak:
1. Toskan daging yang telah direbus tadi dan potong nipis ikut suka.
2. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan-bahan hiris bersama bawang putih yang dititik. Kacau hingga agak layu.
3. Tambahkan sos tiram dan sos tomato. Tiada sukatan sebab saya pakai masuk saja. Kacau lagi.
4. Masukkan daging bersama tomato dan gaul sebati.
5. Biar seketika di atas api, bolehlah dihidangkan.


17) RESEPI SUP AYAM ORGANIK

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam organik bahagian dada - dipotong ikut suka
3 biji bawang besar kisar
1 inci halia kisar
1/2 inci lengkuas kisar - ikut suka
2 batang serai dititik - ikut suka
5 biji bawang merah - dimayang halus
Sedikit ketumbar *
Sedikit jintan halus *
Sedikit jintan kasar * 
* dibasuh, ditos, disangai dan dikisar

Rempah tumis 4 sekawan
1 batang lobak merah - dikerat-kerat
2 biji tomato - dipotong 4
2 biji kentang - dipotong 4
Hirisan daun sup
Sedikit bawang goreng

Cara memasak:
1. Campurkan bahan-bahan kisar dengan ketumbar, jintan kasar dan jintan halus ketepikan.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah dan rempah tumis hingga layu dan naik bau.
3. Masukkan campuran bahan-bahan kisar diikuti dengan serai dan kacau sebati.
4. Masukkan ayam bila bahan-bahan kisar tadi telah naik bau. Kacau dan tambahkan air.
5. Bila ayam empuk dan kuah mulai menggelegak masukkan pula kentang dan lobak merah.
6. Biar hingga kentang dan lobak merah empuk baru tambahkan garam dan perasa secukupnya.
7. Akhir sekali masukkan potongan tomato tadi. Tutup api dan hidangkan dengan bawang goreng dan daun sup.


18) RESEPI KETAM MASAK CILI API DENGAN DAUN PEGAGA

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan:
2 ekor ketam (dalam 1kg)
1 kotak santan 200ml
1 cawan air
1 keping asam gelugor
2 batang serai, dititik
Garam dan sedikit gula
Daun pegaga

Bahan kisar:
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3 biji cili merah
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
* kalau nak pedas boleh tambah cili padi

Cara memasak:
1. Basuh ketam sampai bersih.
2. Panaskan periuk dan masukkan bahan-bahan kisar tu semua. Tunggu sampai mendidih.
3. Tuang santan dan air. Kemudian masukkan ketam. Kacau sikit.
4. Masukkan gula dan garam secukup rasa.
5. Bila ketam dah mula berwarna oren dan santan pun dah mendidih, masukkan daun pegaga dan tutup api.


19) RESEPI SIAKAP STIM LIMAU ALA THAI

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan:
1 ekor ikan siakap sederhana besar
4 ulas bawang putih
1 biji bawang holland
1 kiub pati ayam
5 biji cili padi
2 inci halia
2 batang serai
3 sudu sos ikan
1 cawan jus limau nipis
1 sudu gula
Sedikit daun ketumbar + cili merah + hirisan limau untuk hiasan

Cara memasak :
1. Bersihkan ikan dan kelar ikan supaya sos meresap..
2. Sapukan ikan dengan kiub pati ayam yang dicampur sedikit jus limau + air
3. Masukkan serai yang telah diketuk ke dalam perut ikan
4. Masukkan ikan ke dalam pengukus
5. Campurkan sos ikan + gula + jus limau nipis dan tuangkan ke atas ikan
6. Cincang halus bawang putih + cili api + halia dan taburkan ke atas ikan
7. Akhir sekali masukkan bawang holland yang dipotong halus. Kukus sehingga ikan masak dengan daun ketumbar + limau + cili merah


20) RESEPI NASI AYAM CLAYPOT

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan (A)
11/2 sudu besar minyak masak
2 ulas bawang putih, dicincang
2 ulas bawang merah, dicincang
20g ikan masin, dihiris

Bahan-bahan (B)
250g kepingan ayam
15g halia muda, dihiris
4 keping cendawan cina kering direndam dan dipotong 4
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sos tiram
1 sudu teh minyak bijan

Cara-cara memasak:
1. Guna kaserol yang dalam, tumis Bahan A pada tahap HIGH selama 2-3 minit.
2. Masukkan ikan masin, tumis selama 1 minit dan kacau sekali-sekala.
3. Campur Bahan B dan masak selama 1-5 minit
4. Masuk beras dan air, tutup dan masak pada tahap HIGH selama 7-8 minit dan medium selama 18-20 minit, kacau hanya sekali.


Baca juga > 20 Resepi Kuih Muih & Pencuci Mulut Berbuka Puasa Malaysia (Resepi Kuih Orang Lama)


21) RESEPI AYAM GORENG SOS PLUM

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan C
Dada ayam - dipotong kecil
Sedikit lada putih,
Garam dan tepung jagung
3 biji kentang - potong dan goreng kejap

Bahan A
5 ulas bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
1 inci halia - dikisar
3 biji cili merah - dikisar

Bahan B
3 sudu besar sos plum - guna brand life
2 sudu besar sos cili thai
1 sudu besar sos tiram
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit kiub ayam

Cara memasak:
1. Gaulkan dada ayam bersama serbuk lada putih dan garam.
2. Kemudian salutkan dengan tepung jagung dan goreng sekejap. Tak payah terlalu garing.
3. Panaskan minyak dan tumis bahan A hingga wangi dan sedikit garing.
4. Masukkan bahan B dan goreng lagi hingga pecah minyak.
5. Masukkan sedikit air (agak-agak ye nak kuah banyak mana), garam dan gula secukup rasa dan sedikit kiub ayam.
6. Sebatikan dan masukkan ayam dan kentang yang digoreng tadi, sebatikan dan biarkan sebentar.
7. Masukkan hirisan daun bawang, kacau kejap dan terus angkat.


22) RESEPI GULAI ASAM PEDAS IKAN BAWAL, AYAM GORENG, SAYUR KOBIS DAN KAROT GORENG

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

RESEPI ASAM PEDAS

Bahan-bahan:
2 ekor ikan bawal - potong 6 keping
1 sudu kecil pes asam jawa - jangan terlalu banyak, terlebih masam tak sedap
Garam
5 sudu cili kering kisar - boleh tambah
6 batang bendi
1 biji tomato belah 4
6 helai daun limau purut
2 serai dititik

Bahan kisar:
8-9 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
2 inci halia
1 biji tomato

Cara memasak:
1. Kisar semua bahan di atas.
2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar, serai dan cili kisar sehingga wangi dan cili benar benar garing dan masak. Masukkan air secukupnya.
3. Bila kuah mendidih, masukkan ikan. Masukkan garam dan air asam secukupnya.
4. Masukkan sayur bendi tomato dan daun limau purut. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.

RESEPI AYAM GORENG SIMPLE

Bahan-bahan:
6 ketul ayam
Garam
Kunyit

Cara memasak:
1. Gaulkan ayam dengan kunyit dan garam.
2. Panaskan minyak, gorengkan ayam sehingga garing, tos dan angkat.

RESEPI SAYUR GORENG

Bahan-bahan:
Kobis yang dihiris nipis
1/2 batang karot yang dihiris nipis
1 batang cili merah dihiris nipis
Sedikit udang kering
1 biji bawang merah dihiris
1 biji bawang putih dihiris

Cara memasak:
1. Panaskan sedikit minyak. tumis bawang merah, putih dan udang kering sehingga naik bau.
2. Masukkan kobis dan karot. tunggu sehingga sayur masak.
3. Perasakan garam dan angkat.


23) RESEPI KARI DAGING, SAMBAL TELUR HANCUR, SAYUR TAUGEH KUCAI GORENG

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

RESEPI KARI DAGING

Bahan
800gm daging – potong nipis & kecil. Senang dan cepat nak empuk.
3-4 ulas bawang merah – dihiris halus
2 ulas bawang putih – dihiris halus
1 inci halia – dihiris halus
1 batang kayu manis
1 biji cengkih
2 biji bunga lawang
3 sudu besar rempah kari – dibancuh dengan sedikit air menjadi pes
1 kotak santan segera – terpulang pada citarasa kepekatan kuah kari uolss.
2-3 biji kentang – potong ikut selera nak belah berapa. Jangan besar sangat lak
Garam secukup rasa
Sedikit air – ikut citarasa nak kuah pekat & banyak mana
Daun kari beberapa helai

Cara memasak:
1. Bersihkan daging dan hiris daging menjadi kepingan kecil dan nipis. Rebus daging tersebut sehingga empuk. Nak cepat boleh guna pressure cooker. Dah empuk asingkan. Air rebusan daging jangan buang ye. Nanti nak masukkan dalam kuah kari tu semula.
2. Panaskan minyak dan tumis kayu manis, bunga lawang, cengkih sampai naik bau dan kemudian masukkan bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dihiris. Tumis sehingga layu dan naik bau.
3. Selepas itu, masukkan pes kari (serbuk kari yang dah dibancuh dengan sedikit air) bersama daun kari. Tumis hingga berbau wangi dan terbit pecah minyak.
4. Masukkan daging yang dah direbus tadi bersama air. Masak hingga mendidih. Kuantiti air terpulang pada citarasa masing-masing. Biarkan mendidih sebentar. saya suka kuah kari yang pekat so airnya sikit. Kuah pekat sedap buat cecah sama roti.
5. Masukkan kentang yang telah dipotong tadi, masak hingga kentang hampir empuk.
6. Kemudian masukkan santan. Kuantiti santan juga terpulang pada citarasa masing-masing.
7. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa. Tutup api dan sedia dihidangkan.

RESEPI SAMBAL TELUR HANCUR

Bahan-bahan:
3 biji telur
2 ulas bawang putih - kisar
Segenggam cili kering - kisar
1 labu bawang besar - kisar
Garam

Cara memasak:
1. Panaskan minyak, masukkan bahan kisar hinga pecah minyak.
2. Perasakan dengan garam.
3. Pecahkan telur dan biar sebentar jangan kacau. Bila telur dah masak bawah tu boleh pusing.
4. Dah sebati semua boleh angkat dan hidang.


24) RESEPI AYAM MASAK CILI KERING, IKAN KERISI GORENG, SAMBAL BELACAN, SUP SAYUR BAYAM MERAH

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

RESEPI AYAM MASAK CILI KERING

Bahan-bahan:
4 keping dada ayam potong kecil
1 sudu kecil tepung jagung
2 sudu besar sos tiram
* Perap semua bahan ni selama 15 minit kemudian goreng. Tak perlu garing

Bahan sos:
1/4 stok ayam
1 sudu kicap manis
2 sudu sos cili
1 sidu gula
1 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air)

Bahan tumis:
8 tangkai cili kering - potong
2 biji bawang putih - dadukan
2cm halia - hiris

Bahan lain:
Cili hidup - potong dadu
Bawang besar - potong dadu

Cara memasak:
1. Panaskan minyak, boleh campur minyak bijan jika suka. Masukkan bawang putih dan halia. Tumis hingga naik bau
2. Masukkan cili kering. Goreng sehingga cili agak garing.. Hati-hati jangan sampai hangus
3. Masukkan stok ayam dan bahan sos
4. Masukkan bancuhan tepung jagung. Kacau sebati hingga kuah memekat
5. Masukkan ayam, bawang dan cili hidup
6. Bila semua dah sebati boleh tutup api dan hidangkan

Baca: RESEPI SUP SAYUR BAYAM MERAH


25) RESEPI TOM YAM AYAM, TELUR DADAR DAN SAMBAL BELACAN

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

RESEPI TOMYAM AYAM

Bahan A:
6 biji bawang putih dititik
1 biji tomato dipotong dadu halus2
2 batang serai dititik
5 inci lengkuas diketuk

Bahan B:
1/4 ekor ayam – potong kecil2
1 biji bawang holland– hiris
2 sudu perencah tomyam – brand TAEPEE
Pelbagai sayuran – saya guna carrot & caulifower
4 helai daun limau purut – buang urat daun tengah tu, supaya bau kuat
6-8 biji padi
Sos ikan
Air perahan limau
1 biji tomato
Garam

Cara memasak :
1. Tumis bahan A sehingga garing. Lepas tu masukkan perencah tomyam. Gaul sehingga sebati.
2. Masukkan air ke dalam periuk, lepas tu masukkan pula ayam.
3. Bila ayam dah mula nak masak, masukkan bawang besar, sayur,, lengkuas, serai, daun limau purut dan biarkan seketika
4. Akhir sekali, perah limau kasturi dan ambil airnya.
5. Masukkan sos ikan dan air perahan limau. Lepas tu perasakan dengan garam. Siap untuk dimakan.



26) RESEPI SUP IKAN MERAH, SAMBAL TUMIS UDANG DAN SAYUR KOBIS KAROT

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

RESEPI SUP IKAN MERAH

Bahan bahan:
Ikan merah
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Sedikit halia
Kayu manis, bunga lawang dan pelaga
Lada hitam biji - tumbuk
Tomato belah 4

Cara memasak:
1. Tumis bawang merah dan bawang putih serta halia yang dihiris bersama kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga sehingga wangi.
2. Kemudian masukkan air secukupnya. Biarkan air menggelegak sebelum dimasukkan ikan. masukkan tomato.
3. Akhirnya masukkan lada hitam dan garam secukupnya.. tabur daun sup dan daun bawang.

RESEPI SAMBAL TUMIS UDANG

Bahan bahan:
1 kg udang - gunting separuh dari kepala
2 sudu besar asam jawa campur air & jadikan jus - guna 1 sudu kecil pes asam jawa
1-2 sudu kecil garam halus
6-7 sudu besar gula - guna 7

Bahan kisar:
100 gm cili kering - pilih jenis pedas
sebesar 50 sen belacan - kisar dengan cili
10-15 biji bawang merah
5 ulas bawang putih

Cara memasak:
1. Udang digaul dengan sedikit garam kemudian digoreng hingga merah, jangan goreng lama nanti udang kecut dan keras.
2. Bila dah merah angkat. Ketepikan.


27) RESEPI NASI ARAB TANAM AYAM, SOS NASI ARAB, KERUTUK DAGING, SAYUR BROKOLI DAN KOBIS BUNGA

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

RESEPI NASI ARAB TANAM AYAM

Ini saya gunakan pes nasi arab. Boleh dapatkan di pasaraya. Mudah sahaja caranya. Hanya perlu pes, nasi, dan masukkan ayam yg telah direbus dan tanak.

Resepi sos nasi arab
1 biji bawang besar
4 biji cili merah
Gula garam
Perahan lemon
* bahan-bahan diatas semuanya dikisar

Resepi kerutuk daging
1 kg daging batang pinang (potong tebal 1 atau 2 inci)
3sb rempah kerutuk
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
Kayu manis, bunga lawang, pelaga
1 kotak santan - bancuh dengan air secukupnya.
3sb kerisik
Garam
Gula
Gula Melaka
1 keping asam keping
Tomato ketchup - boleh menyedapkan lagi

Cara memasak:
1. Separuh dari bawang dan halia dikisar dan dicampur dengan rempah kerutuk. Separuh lagi dihiris.
2. Tumis bawang dan halia yang dihiris serta rempah penumis sehingga wangi dan masukkan rempah kerutuk. Masak dengan api perlahan sehingga keluar minyak.
3. Masukkan daging dan sedikit air dan dikacau rata. Masak lagi sehingga air kering dan keluar minyak serta daging empuk.
4. Masukkan santan dan masak sehingga mendidih dengan api perlahan. Masukkan kerisik, garam, gula, gula Melaka dan asam keping. Masukkan juga pes tomato, jika ada.
5. Sesuaikan kepekatan dan rasa. Bolehlah diangkat dan dihidangkan.



28) RESEPI SIZZLING MEE CHE NOM

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan untuk sizzling yee mee:
4 sb minyak masak
4 ulas bawang putih
2 inci halia
8-10 tangkai cili kering (kurangkan cili kering separuh untuk kurang pedas)
500g ayam
1 sb serbuk lada hitam
1 sk serbuk lada sulah
6 cwn / 1.5 liter air
1 kiub ayam
1/4 cwn kicap manis
3 sb sos tiram
3 sb kicap cair
1 sb kicap pekat karamel
8-10 cendawan shitake
3 sb tepung jagung
Sedikit air
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa
1 sb minyak bijan
Yee Mee kering
Sayur bok choy
Telur

Cara penyediaan:
1. Cincang halus bawang putih. Boleh lebihkan bawang kalau suka.
2. Hiris nipis halia. Che Nom guna halia muda sebab bau dan rasa dia lebih mild dan kurang pedas.
3. Gunting kasar cili kering dan rendam dalam air sejuk kemudian buang biji.
4. Cendawan shitake bilas dengan air dan lap kotoran yang masih melekat. Potong nipis cendawan atau potong dua je.
5. Sayur bok choy trim hujung (bahagian batang), kalau nak potong kecil boleh.
6. Potong kecil ayam, boleh campur bahagian tulang dan isi. 

Cara-cara untuk kuah sizzling:
1. Dalam kuali berasingan atau sizzling plate masukkan 2-3 senduk kuah sizzling dan panaskan.
2. Masukkan yee mee kering, sayur bok choi dan isi ayam. Boleh tambah kuah kalau suka.
3. Masuk sebiji telur dan teruskan masak.
4. Bila telur telur putih dah masak tapi telur kuning masih cair, boleh tutup api dan sedia untuk dihidang.
5. Boleh hidang bersama cili potong atau cili jeruk.


29) RESEPI UDANG MASAK MASAM MANIS

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan:
500gm udang besar (bersihkan)
1 s/b kunyit
1 s/k garam
Minyak

Bahan sos:
5 ulas bawang merah (dimayang)
3 ulas bawang putih (dimayang)
1/2 cawan sos tomato
3 sudu besar sos cili
2 biji cili merah (dipotong nipis)
1/2 cawan air.
1 biji tomato (belah 6)
1 pokok daun bawang & daun sup (potong pendek)
Garam dan gula secukup rasa

Cara memasak:
1. Gaulkan udang dengan kunyit dan garam dan gorengkan sehingga masak. Angkat dan ketepikan.
2. Asingkan sedikit minyak dan panaskan minyak semula dan tumiskan bawang merah dan bawang putih.
3. Apabila sudah wangi masukkan sos tomato, sos cili dan air. Masukkan juga cili potong dan gula.
4. Setelah kuat pekat, masukkan udang dan gaulkan rata.
5. Hiaskan dengan daun sup dan daun bawang. Hidangkan bersama nasi putih.


30) RESEPI IKAN KEMBUNG PINDANG

30 Resepi Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadhan

Bahan-bahan:
4 ekor ikan kembong/ikan kerisi/ikan selayang
1 inci kunyit hidup - blend
2 batang serai - diketuk
5 biji bawang merah - blend
1 biji bawang besar - blend
1 biji bawang putih- blend
Sedikit halia - diblend
Cili api - nak blend sekali pun boleh, nak letak sebiji je pun boleh
Pati asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
2 cawan air

Cara memasak:
1. Masukkan bahan-bahan yang diblend bersama 2 cawan air, serai, asam jawa dan perasakan dengan garam gula biar kan mendidih.
2. Masukkan bendi hingga lembut kemudian masukkan ikan.
3. Akhir sekali letaklah tomato.

Terima kasih untuk semua penyumbang resepi. Kredit juga kepada pemilik gambaar yang digunakan. Nanti bolehlah korang semua cuba menu di atas. Bolehlah pilih mana-mana resepi yang jadi kegemaran. Selamat berbuka dan berpuasa di bulan Ramadan.

30 resepi ramadhan, 30 resepi sepanjang ramadhan, resepi 30 hari ramadhan, 30 resepi berbuka puasa, cadangan menu moreh, cadangan menu raya, resepi ramadhan 30 hari, cadangan menu, menu buka puasa paling laris, resepi masakan untuk sebulan, 30 menu harian masakan kampung, menu berkuah untuk buka puasa, menu makanan untuk berbuka puasa, menu berbuka puasa bujang, resepi menu sihat berbuka puasa, makanan di bulan ramadhan,

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Post a Comment

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Previous Post Next Post