Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Chinese Style (Ayam Masak Cina) - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Chinese Style (Ayam Masak Cina)

Trending

Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Chinese Style (Ayam Masak Cina)

Jika korang teringin nak makan sup yang lazat dan menyelerakan untuk menghangatkan badan pada hari yang sejuk, Ayam Masak Halia Berkuah Chinese Style adalah pilihan yang tepat. Sup tradisional Cina ini terdiri daripada ayam yang lembut, halia yang wangi, dan herba yang berkhasiat, mencipta hidangan yang enak dan memuaskan yang sesuai untuk apa jua majlis. Bagaimana cara nak menyediakan sup lazat ini di rumah? Ok, mudah sahaja. Dalam artikel ini, Kak Bell kongsikan langkah demi langkah bagaimana untuk menyediakan Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Chinese Style (Ayam Masak Cina).

Ayam Masak Cina


Untuk menyediakan sup dengan sempurna, mestilah korang kena dapatkan bahan-bahan yang segar. Jom cepat ambik pisau, pakai apron untuk impress mak mertua korang!

Bahan-bahan Halia Chicken Soup

Untuk menyediakan Halia Chicken Soup, anda akan memerlukan bahan-bahan berikut:

1 ekor ayam, dipotong kecil-kecil
4 cawan air
2 cawan stok ayam
1 bawang besar, dicincang
2 ulas bawang putih, dihiris halus
2 inci halia segar, dikupas dan dihiris
1 batang serai, diketuk
3-4 biji cendawan shiitake kering
1 sudu besar sos kicap
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar minyak bijan
Garam dan lada secukup rasa
Bawang hijau dan daun ketumbar/cilantro cincang sebagai hiasan

Sediakan Ayam Dan Bahan-Bahan Lain
Sebelum mula memasak, sediakan ayam dan bahan-bahan lain. Cuci bersih ayam dan toskan. Boleh juga keringkan potongan ayan menggunakan paper towel. Cincang bawang dan hiris halus bawang putih. Kupas dan hiris halia, dan ketuk sebatang serai guna belakang pisau atau pakai aje alu lesung. Rendam cendawan shiitake kering dalam air panas sehingga menjadi lembut, kemudian buang batang dan hiris cendawan.

Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Chinese Style (Ayam Masak Cina)
Kredit : GoGurlBabes Lemon8


Sediakan Soup Base - Gaya tradisional Cina
Untuk membuat sup asas, panaskan minyak bijan dalam periuk besar dengan api sederhana. Tambahkan bawang cincang, bawang putih, halia yang dihiris dan batang serai yang diketuk. Kacau sehingga wangi, kira-kira satu minit. Boleh juga tambahkan cili kering jika nak sedikit rasa pedas cili. Tambahkan cendawan shiitake yang dihiris dan kacau lagi selama dua minit.

Ayam Masak Cina
Kredit : GoGurlBabes Lemon8

Kemudian, tambahkan air, stok ayam, sos kicap, dan sos tiram ke dalam periuk dan biarkan campuran mendidih. Perlahankan api dan biarkan sup itu mereneh selama kira-kira 20 minit. Nanti bahan-bahan perasa tadi akan blend dan hasilkan base sup yang sedap dan power untuk ayam masak cina ni.


Tambahkan Ayam Dan Bahan-Bahan Lain Ke Dalam Sup
Setelah sup siap, tambahkan potongan ayam ke dalam periuk dan biarkan mendidih. Kurangkan api dan biarkan sup mereneh selama 20-30 minit lagi, atau sehingga ayam menjadi lembut dan masak dengan sempurna. Buang buih atau kotoran yang timbul di permukaan sup.

Akhirnya sekali perasakan sup dengan garam dan lada sulah secukup rasa. Hias sup dengan bawang hijau dan daun ketumbar yang dicincang tadi. Siap dah Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Chinese Style! Mudah sahaja kan ayam masak Cina ni? Baca juga Cara Nak Buat Ayam Masak Sambal Hijau.

TIPS Memasak Sup Ayam Terbaik

  • Gunakan bahan segar terutamanya ayam. Pilih ayam organik atau ayam kampung pun ok. Ayam yang sihat akan buat rasa sup lebih kaya dan lebih banyak nutrien.
  • Gunakan periuk besar untuk membolehkan bahan perasa berpadu dengan lebih mudah.
  • Bersihkan buih atau kotoran yang timbul ke permukaan sup semasa memasak, kerana ini akan memastikan sup anda jernih dan lazat.
  • Reneh sup dengan api kecil sekurang-kurangnya 20-30 minit sehingga ayam betul-betul lembut dan masak dengan sempurna.

Ayam Masak Cina

Lepas ni teringin nak buat resepi sup ayam yang ada red dates ni. Korang pernah cuba ke?

Tips Lain Dan Variasi Resepi Ayam Masak Halia

Terdapat banyak variasi dan resepi pengganti lain yang boleh anda gunakan ketika membuat Halia Chicken Soup. Berikut adalah beberapa idea yang boleh korang cuba:
  • Gunakan boneless chicken seperti bahagian dada atau bahagian peha ayam/tight dari guna 1 ekor ayam
  • Tambahkan sayur-sayuran lain ke dalam sup seperti lobak, saderi atau sawi bok choy. Ini akan memberikan sup lebih banyak nutrien dan rasa.
  • Gunakan stok sayuran sebagai pengganti stok ayam.
  • Gantikan cendawan shiitake kering dengan cendawan segar, seperti cendawan butang atau cendawan portobello.
Baca juga Resepi Sup Tulang Khairulaming


Manfaat kesihatan Halia Chicken Soup

Halia Chicken Soup tidak hanya lazat, tetapi juga mempunyai banyak manfaat dan kebaikan untuk kesihatan.
  1. Ayam adalah sumber protein yang baik, yang penting untuk membina dan memperbaiki tisu dalam tubuh.
  2. Halia mempunyai sifat anti-radang dan boleh membantu mengurangkan mual dan masalah pencernaan.
  3. Serai boleh membantu menurunkan kolesterol dan mengurangkan sakit.
  4. Cendawan shiitake adalah sumber antioksidan yang baik, yang dapat membantu melindungi tubuh daripada penyakit.

Sup Ayam Masak Halia (Ayam Masak Cina) adalah sup yang lazat dan berkhasiat yang sesuai dimakan pada bila-bila masa. Kalau nak kuah pekat kurangkan jumlah air dan boleh tambahkan sedikit tepung jagung. Selamat mencuba!

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post