Sambut Hari Gawai dengan Hidangan Ikonik Dari Sarawak - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Sambut Hari Gawai dengan Hidangan Ikonik Dari Sarawak

Trending

Sambut Hari Gawai dengan Hidangan Ikonik Dari Sarawak

Sambut Hari Gawai dengan Hidangan Ikonik Dari Sarawak | Pada bulan Jun setiap tahun, negeri Sarawak menjadi lebih ceria apabila masyarakat Dayak meraikan Hari Gawai, sebuah perayaan yang meriah sebagai tanda terima kasih atas hasil tanaman yang banyak. Seiring dengan peredaran masa, Hari Gawai telah menjadi perayaan budaya yang lebih besar untuk adat istiadat dan tradisi Dayak, bagi memperingati hubungan masyarakat tersebut yang mendalam dengan tanah.

Sambut Hari Gawai dengan Hidangan Ikonik Dari Sarawak

Perayaan ini bukan sahaja merupakan satu perayaan meriah yang amat bermakna bagi masyarakat Dayak, tetapi juga memperlihatkan warisan budaya yang kaya di Sarawak. Sebahagian besar daripada budaya dan warisan Sarawak adalah makanan. Menurut Adeline Tang, seorang warga Sarawak yang terlibat dalam industri makanan, terdapat empat hidangan khas Sarawak yang terbaik mewakili negeri tersebut.


1. Pansoh Ayam / Manok Pansoh
Salah satu hidangan yang istimewa dalam perayaan Gawai adalah Pansoh Ayam atau turut dikenali sebagai Manok Pansoh, sejenis hidangan lazat tradisional Sarawak yang dimasak di dalam buluh. Untuk menyediakannya, ayam akan dimasak di dalam buluh yang baru dipotong bersama bahan-bahan seperti bawang, halia, serai, bawang putih, bunga kantan yang dibakar, dan lengkuas. Buluh tersebut dipanggang di atas api terbuka, memberikan rasa yang unik kepada ayam.

Pansoh Ayam - Manok Pansoh

Memandangkan persiapan Pansoh Ayam memerlukan masa yang agak lama, kepakaran, persediaan, dan ruang yang sesuai untuk membina bara api, sukar untuk kebanyakan orang yang tinggal di kawasan bandar seperti Lembah Klang untuk menyediakan Pansoh Ayam dengan betul.

2. Laksa Sarawak
Satu lagi hidangan yang unik bagi negeri ini ialah Laksa Sarawak dengan asal usul yang bermula dari abad ke-20. Penciptaan mi sup ini masih misteri - ia dipercayai telah dicipta oleh imigran Cina di Sarawak dan dipopularkan oleh keluarga Tan pada tahun 1960-an dan 1970-an dengan penghasilan pes laksa jenama Swallow.

Laksa Sarawak

Laksa ini terkenal dengan rasanya yang kompleks dan berbeza daripada hidangan laksa lain seperti kari laksa dan asam laksa dengan penggunaan sambal belacan, sejenis pes cili kisar yang dihasilkan daripada belacan, memberi hidangan ini rasa yang tersendiri. Bergantung kepada siapa yang ditanya, pes laksa Sarawak yang paling asli sebenarnya berwarna jingga terang dan mengandungi antara 20 hingga 36 (atau lebih!) bahan termasuk bawang putih, bawang merah, cili, buah keras, dan udang kering.

Dengan ayam rebus carik, udang, taugeh, dan hirisan telur dadar, ciri khusus laksa Sarawak adalah supnya yang pekat dan berkrim. Seperti semua laksa, pes laksa adalah komponen yang paling penting untuk mendapatkan rasa yang tepat. Walau bagaimanapun, pes laksa Sarawak yang asli agak sukar untuk didapati.


3. Ka Chan Ma (Sup Ayam Herba Motherwort)
Ka Chan Ma (Sup Ayam Herba Motherwort) juga merupakan hidangan yang unik dari negeri Sarawak. Hidangan sup ayam ini menggunakan herba motherwort, yang tumbuh secara asli di negeri tersebut dan telah digunakan dalam pelbagai budaya kerana manfaat perubatannya. Seseorang itu perlu membiasakan diri dengan rasa Ka Chan Ma kerana herba motherwort agak pahit. Rasa hidangan ini kompleks, pahit namun ada aroma bunga, dan banyak manfaat kesihatan.

Ka Chan Ma (Sup Ayam Herba Motherwort)

Herba ini dipercayai dapat membantu mengawal mood dan mengurangkan rasa cemas. Oleh kerana hidangan ini menggunakan herba motherwort, halia, wain, dan rempah-rempah lain, ia juga dipercayai dapat melegakan masalah kembung perut dan mempertingkatkan peredaran darah. Atas sebab itu, sup ayam yang menyihatkan ini sering dihidangkan sebagai makanan selepas bersalin dan popular di kalangan orang ramai kerana rasanya yang unik dan merupakan hidangan yang sangat berkhasiat dengan pelbagai manfaat untuk kesihatan.

4. Ding Pian Ho (鼎边糊)
Ding Pian Ho (鼎边糊) adalah sejenis hidangan Sarawak yang unik. Hidangan dari masyarakat Foochow ini secara kasar diterjemahkan sebagai "pes pinggir kuali", yang merujuk kepada cara mi ini dibuat. Campuran tepung dicurahkan di sekeliling pinggir kuali yang berisi sup.

Ding Pian Ho

Apabila mi telah masak, ia digesel kembali ke dalam kuali sementara sebahagian campuran tepung tersebut telah masak di dalam sup. Hasilnya adalah gabungan antara mi leper dan bubur.


5. Hakka Lei Cha
A unique and nourishing experience inspired by Hakka cuisine. Featuring an array of ingredients such as mint, tea leaves, green tea powder, peanuts, anchovies, Thai basil leaves, white sesame seeds, rice, coriander leaves, long beans, manicai, Hong Kong kailan, firm beancurd, peanuts, Chinese leeks, and dried shrimp. Prepare to enjoy a bowl of comforting goodness as you combine these ingredients to create a fragrant and flavourful broth.

Hakka Lei Cha

6. Cuttlefish KangKong
Get your satisfying seafood fix with our Cuttlefish Kangkong meal kit, a perfect blend of ingredients that brings a taste of Sarawak to your kitchen. Featuring fresh kangkong, soaked cuttlefish, ground peanuts, toasted sesame seeds, and sweet potato. Get the best out of Sarawak’s authentic culinary tradition with a kit that’s super easy to prep in the kitchen!

Cuttlefish KangKong


Adeline Tang adalah salah seorang pengasas Freshable, sebuah perkhidmatan penghantaran kit makanan sedia masak inovatif yang menghantar kit makanan sedia masak dengan hidangan terpilih terus ke pintu rumah anda. Idea di sebalik ini adalah para pelanggan dapat memilih hidangan pilihan mereka, dan Freshable menghantar kit makanan sedia masak yang terdiri daripada bahan-bahan yang telah dipotong dan diukur terlebih dahulu untuk resepi tersebut kepada anda.

Menu Sarawak bulan ini menampilkan bahan-bahan tempatan dari Sarawak dan resepi yang disesuaikan untuk dimasak di rumah. Beliau menambah bahawa matlamatnya adalah untuk membawakan hidangan terbaik Sarawak ke rumah-rumah di Lembah Klang.

Sama ada anda baru mengenali hidangan Sarawak, atau merindui kampung halaman dan masakan rumah, dapatkan pelbagai hidangan asli Sarawak sekarang di laman web Freshable di https://freshable.co/ dan ikuti perkembangannya di media sosial di Instagram dan Facebook.

makanan tradisional sarawak, makanan famous sarawak, makanan unik di sarawak, makanan istimewa sarawak, hidangan ikonik sarawak,

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post