Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang

Trending

Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang

Senarai Penuh Pemenang Anugerah Cholan Film Festival 2022 Malaysia | SAI NANTHINI MOVIE WORLD SDN.BHD. telah melancarkan KIFA CHOLAN CINE AWARDS - Edisi pertama pada tahun 2020 di Jade Garden ,Sungai Petani dengan bantuan rasmi oleh FDAM dan Menteri Besar Kedah. Untuk Edisi kedua, mereka telah menamakan festival kali ini sebagai CHOLAN FILM FESTIVAL 2022 .

Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang

Acara tahunan kali kedua ini telah berlangsung pada 12.11.2022 (Sabtu) bertempat di JADE GARDEN, Bandar Aman Jaya, Sungai Petani Kedah bermula jam 6 petang sehingga 11 malam. Sai Nanthini Movie World selaku penganjur disokong oleh Persatuan Perfileman India Kedah dengan kerjasama Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia, Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan Kongres India Malaysia (MIC) untuk Festival Filem Cholan 2022. Untuk pengetahuan, festival filem Cholan adalah ini adalah satu-satunya anugerah screen untuk artis industri filem Tamil di Malaysia!

Dengan dihadiri oleh para jemputan termasuklah pengarah filem, lebih 500 artis, krew belakang tabir pembikinan filem, juri, para tetamu kehormat, para media serta penggemar filem dari Malaysia, Singapura dan negara lain menjadikan "Festival Filem Cholan" ini sebagai sebuah kejayaan besar.

Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang

Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang
Pengarah Filem Viknes Perrabu


Sebanyak 35 kategori anugerah Filem Pendek, Video Muzik, Telemovie dan 30 anugerah khas telah disampaikan kepada para artis tanah air dalam majlis tersebut. Ini adalah satu-satunya anugerah screen untuk artis industri filem di Malaysia! Pengerusi Lembaga Filem Malaysia (FINAS) telah berjanji untuk mengistiharkan festival filem ini sebagai Anugerah Perfileman Tamil yang diiktiraf secara rasmi.

Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang

Berikut adalah senarai penuh pemenang anugerah yang telah disampaikan pada malam tersebut.

KATEGORI TELEFILEM

Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang


KATEGORI VIDEO MUZIK

Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang


KATEGORI FILEM PENDEK

BEST SHORT FILM
  1. NO EXIT
  2. DIGITAL INDIA
  3. PILOT DID IT

BEST DIRECTOR
  1. Pilot Did It
  2. NO EXIT
  3. STRESS

BEST ACTOR
  1. The Can – Pravien Aarthi
  2. SANGU SAGUNI ROCKERS -RAGHU
  3. PITTHAN – Dr.Matheyalagan

BEST ACTRESS
  1. SANTEINI (MALADI)
  2. MALATHI SIVAGAMI (YOHAN)
  3. NANTINI SELVARAJOO (JODI)

BEST ACTOR (NEGATIVE ROLE)
  1. DJ ADDAM (JODI)
  2. TARGET CLIPSHOT NESH
  3. SURIYAN MAGISSAN (ISO)

BEST ACTOR ( SUPPORTING ROLE )
  1. USV– ROCKERS RAGHU
  2. (MARUVAATHAI) PURU -TRANSGENDER-
  3. ISO – MOHAMMED DANISH REPORTER

BEST ACTRESS ( SUPPORTING ROLE)
  1. MALADI – SUSILA DEWI
  2. ALAGIYE DEEPA OLI – PREGNANT
  3. USV – BGW GIRL

BEST MUSIC DIRECTOR
  1. PITTHAN
  2. ORU NAAL IRAVIL
  3. TARGET

BEST PRODUCER
  1. YOHAN
  2. KARIKALAN
  3. PILOT DID IT

BEST ART DIRECTOR
  1. KARIGALAN
  2. YOHAN
  3. USV

BEST CINEMATOGRAPHER
  1. ISO
  2. STRESS
  3. YOHAN

BEST EDITOR
  1. SANGGU SAGUNI
  2. SAM RIDWAN (YOHAN)
  3. TARGET

BEST MAKE UP ARTIST
  1. TARGET
  2. ISO
  3. JODI


Antara juri yang dilantik untuk mengadili anugerah kategori filem, telefilem dan filem pendek antaranya Tuan Hassan Abdul Muthalib, Tuan Zaini dan Mr.Uthaya Sankar SB. Manakala juri untuk video muzik ialah komposer Balan Raj dan untuk Review based on Criticism for Shorts Films / Music Video diadili oleh Nagenthiran (Filmy React) dan Sp Saravanan (Vimarsagan).

Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang
Best Director & Best Producer


Majlis Cholan Film Festival 2022 turut dihadiri oleh YBrs.Professor Dr. MD Nasir – FINAS sebagai tetamu istimewa.

Untuk pengetahuan pembaca, Anugerah Cholan Film Festival diadakan untuk memberikan penghargaan yang tertinggi kepada para Artis Tamil Malaysia dalam arena perfileman yang telah mengharumkan nama Malaysia di peringkat dunia perfileman antarabangsa khasnya di negara India. 

Dengan penganjuran majlis anugerah ini, sedikit sebanyak telah memberikan impak yang besar kepada para Artis Tamil di Malaysia dan Arena Perfileman Tamil Malaysia. Tahniah buat semua pemenang!

Cholan Film Festival 2022 Malaysia: Ikuti Senarai Penuh Pemenang, senarai pemenang anugerah drama sangat 2021, senarai pemenang anugerah bintang popular, senarai pemenang anugerah drama sangat, senarai pemenang festival filem malaysia, Anugerah Cholan Film Festival 2022, Festival Filem Cholan 2022, cholan film festival 2022 malaysia,
Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post