6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal 6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor

Trending

6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor

6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor | Pesta Cahaya telah tiba dan ia merupakan perayaan keagamaan yang penting bagi semua penganut Hindu. Deepavali merupakan hari bagi ahli keluarga penganut Hindu berkumpul untuk meraikan kemenangan cahaya ke atas kegelapan, pengetahuan ke atas kejahilan, dan kebaikan ke atas kejahatan.

6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor

Walau bagaimanapun, tiada yang dapat menandingi keterujaan untuk membeli pakaian baharu, hiasan atau makan di luar untuk melengkapkan perayaan Deepavali. Dalam artikel ini, anda akan temui enam tempat menarik untuk dikunjungi sempena Deepavali di Selangor!


1) LITTLE INDIA JALAN TENGKU KELANA KLANG
Little India di Klang merupakan salah satu tempat terbaik untuk membeli belah untuk semua barangan, daripada tekstil, kalungan bunga segar, dan barang kemas sehinggalah ke makanan. Walaupun tiada sebarang acara yang diadakan, jalan yang sibuk ini memberikan pelbagai tawaran kepada para pelancong. Jalan-jalan biasanya sesak dengan orang membeli-belah dan sangat meriah. Apatah lagi barangan yang ditawarkan di sini sangat menarik, dengan fabrik import dan saree yang didatangkan terus dari India, menawarkan pakaian baharu yang istimewa bagi perayaan Deepavali.

6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor

Apabila bercakap tentang pilihan membeli-belah, pengunjung Little India pastinya dimanjakan dengan kedai di jalanan dan peniaga di sekitar lorong- lorong. Selain daripada membeli- belah, anda juga boleh berjalan- jalan di kawasan itu dan mencari beberapa masakan India yang lazat, sarapan pagi serta pencuci mulut untuk memulakan hari anda atau selepas membeli belah. Bahagian terbaik tentang Little India di Klang ialah terdapat bazar yang diadakan setiap hari bermula dari jam 11 pagi dan berlangsung sehingga malam Deepavali. Jadi, mari berkunjung ke Little India dan penuhi keperluan Deepavali anda!


2) JALAN WELMAN RAWANG
Jangan terkejut tetapi Rawang juga mempunyai Little India sendiri yang terletak di JalanWelman. Ia mungkin tidak semeriah Little India yang lain, tetapi ia mempunyai pelbagai kedai untuk anda membeli saree dan aksesori yang direka dengan cantik untuk perayaan Deepavali anda.
 
6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor

Mencari kalungan bunga, sembahyang dan barangan mezbah? Hanya memandu ke Jalan Welman dan mencari banyak kedai yang menjualnya. Apatah lagi, sama seperti Little India yang lain, restoran yang tersedia turut menyajikan hidangan India klasik untuk anda nikmati sebelum atau selepas membeli-belah. Daripada datang jauh ke Klang, penduduk tempatan dari Selayang, Serendah dan Batang Kali boleh pergi ke Rawang dan membeli-belah untuk keperluan perayaan mereka.


3) KUIL SRI SHAKTI
Anda boleh memandu ke kuil yang dibina dengan indah ini jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang budaya dan agama Hindu. Terletak di Bukit Rotan, Kuala Selangor, Kuil Sri Shakti didirikan dengan teliti mengikut tulisan atau kitab suci kuno seperti Vedas, Agamas, dan Sirpa (seni bina) Sastras.

6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor
Sri Shakti Temple (Credit: @dog_n_views)

Dilukis dalam satu warna, ukiran rumit kuil itu kelihatan menyerlah dan kelihatan sangat cantik berbanding kuil berwarna-warni yang biasa kita lihat. Memandangkan Deepavali akan tiba tidak lama lagi, Kuil Sri Shakti adalah tempat yang wajib dikunjungi untuk mengetahui tentang agama ini dan menghargai warisan masyarakat Hindu serta berbangga dengan warisan mereka. Pastikan anda berpakaian sesuai dan menghormatinya memandangkan ia merupakan sebuah tapak suci.


4) BATU CAVES
Batu Caves adalah salah satu mercu tanda terbesar di Malaysia, bersama-sama dengan patung emas ikoniknya di tepi tangga berwarna-warni yang tinggi menuju ke kuil di dalam gua. 

6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor

Walaupun bukit-bukitnya besar dan cantik, apa yang menjadikannya unik ialah ia adalah rumah kepada salah satu tempat perlindungan Hindu yang terbesar dan paling menonjol selain dari negara India. Walaupun ia merupakan tempat ibadat suci bagi penganut Hindu, namun ia juga menjadi tarikan pelancong, dengan lebih daripada ribuan pengunjung, terutama pada musim perayaan, seperti Deepavali dan Thaipusam.

Selain Kuil Sri Shakti, anda juga boleh melawat Batu Caves untuk menyaksikan pakaian perayaan yang berwarna-warni dan upacara keagamaan yang dilakukan oleh para penganutnya di sini. Anda juga dapat menyaksikan ekologi semula jadi di kawasan ini dengan melihat formasi batu, kelawar serta labah-labah di pintu masuk gua, sebagai tambahan kepada aktiviti keagamaan di sini.


5) YAP KEE BANANA LEAF KLANG
Apa cara yang lebih baik untuk menyambut sambutan Deepavali selain daripada dengan menikmati hidangan India yang terkenal, iaitu nasi daun pisang. Ia adalah hidangan yang sangat popular dari India Selatan dan sangat disukai oleh rakyat Malaysia, di mana nasi putih dihidangkan di atas daun pisang yang dipanaskan, bersama-sama dengan hidangan sampingan yang lazat, seperti kari kambing atau kubis kunyit. Jadi, anda boleh mengunjungi ke Yap Kee Banana Leaf di Klang.

6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor
Yap Kee Banana Leaf (Credit: @timeoutkl)

Berdekatan dengan stesen komuter Klang, Yap Kee Banana Leaf ialah kopitiam berusia 98 tahun, dikendalikan oleh seorang lelaki Cina yang turut menghidangkan beberapa nasi daun pisang yang lebih dikenali di Malaysia. Restoran ini sedikit sesak semasa waktu makan tengah hari oleh kerana harganya yang murah. Terdapat juga pilihan lain termasuk minuman kopitiam Cina klasik jadi jika anda ingin menikmati hidangan ini, sila kunjungi ke Yap Kee Banana Leaf.


6) RESTAURANT SARAVANAA BHAVAN PETALING JAYA
Jangan risau untuk semua vegan di luar sana kerana ini merupakan salah satu pilihan yang bersesuaian untuk anda. Jika anda ingin menikmati masakan India yang tanpa daging, kunjungi ke Restoran Saravanaa Bhavan. Terletak di Petaling Jaya, restoran vegan ini merupakan pilihan yang bagus untuk bukan pemakan daging, dengan pelbagai menu, termasuk nasi daun pisang, dosa serta pencuci mulut India yang tidak terkira banyaknya untuk pilihan anda.

6 Tempat Memeriahkan Deepavali di Selangor
Yap Kee Banana Leaf (Credit: @timeoutkl)

Mereka juga mempunyai hidangan India berinspirasikan Cina untuk mereka yang inginkan sesuatu yang berbeza daripada masakan India klasik. Restoran itu sendiri juga menyediakan persekitaran yang selesa dan luas, jadi anda boleh membawa seluruh keluarga anda jika mereka berkunjung semasa perayaan Deepavali. Restoran ini juga menyajikan tenusu untuk vegetarian, tetapi anda boleh meminta kakitangan di Restoran ini untuk menukarnya.


Jika anda menjemput keluarga untuk sambutan Deepavali, tempat-tempat ini adalah cara terbaik untuk meluangkan masa bersama sepanjang Festival Cahaya. Sama ada membeli-belah untuk saree baharu untuk ibu anda, atau membeli kalungan bunga untuk hiasan rumah, atau memberi ayah anda beberapa hidangan India terbaik di luar sana, malah mengajar anak-anak anda untuk menghargai budaya mereka, ia pastinya hari yang bermanfaat untuk seisi keluarga.

tempat reaksi di selangor, tempat rehat di selangor, tempat holiday di selangor, tempat holiday menarik di selangor, deepavali celebration in malaysia, deepavali di malaysia, tema deepavali,

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post