Kuching Waterfront Jazz Festival 2022 Lineup / Performer Profile - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Kuching Waterfront Jazz Festival 2022 Lineup / Performer Profile

Trending

Kuching Waterfront Jazz Festival 2022 Lineup / Performer Profile

Kuching Waterfront Jazz Festival 2022 Lineup / Performer Profile | Kuching Jazz atau Kuching Waterfront Jazz Festival yang merupakan sebuah ‘acara muzik wajib’ di Sarawak ini akan kembali menghangatkan dan memenuhi dahaga pendengar genre tersebut pada 28 dan 29 Oktober 2022 ini.

Kuching Waterfront Jazz Festival 2022 Lineup / Performer Profile

Barisan penghibur yang akan menghangatkan festival ini termasuk bintang dari Indonesia, Afgan yang kembali bertemu peminatnya dalam Kuching Jazz. Afgan yang sudah mempunyai profil cukup besar dalam dunia seni nusantara lewat vokal merdu di untaian hit termasuk Sudah dan Jodoh Pasti Bertemu akan bergabung dengan barisan penyanyi Jazz Malaysia seperti Noryn Aziz, Leon Sapphire, Ta’Dan, Ky Den dan Ushera. Berikut senarai Kuching Waterfront Jazz Festival 2022 Lineup / Performer Profile.


AFGANSYAH REZA (Indonesia)
Afgansyah Reza merupakan penyanyi, penulis lagu, pelakon kelahiran Jakarta yang dikenali sebagai Afgan, sudah pasti salah seorang artis terkenal di Asia, dengan suara dan gaya tersendiri yang menggabungkan pop dan jazz. Nama dan suaranya serta-merta melonjak naik pada tahun 2008, dan telah memenangi pelbagai anugerah dalam industri muzik Indonesia, termasuk Penyanyi Lelaki Solo Terbaik di Anugerah Muzik Indonesia 2009. Pada 2018, beliau menjadi artis Indonesia pertama yang merangkul Artis Asia Terbaik di Anugerah Muzik Asia Mnet yang berpengaruh di Korea Selatan, Selepas 13 tahun kerjayanya, pada 2021, Afgan mengeluarkan album bahasa Inggeris pertamanya berjudul "Wallflower" selepas menandatangani label rekod yang berpangkalan di A.S. Empire.

Afgansyah Reza, the Jakarta-born singer, songwriter, and actor simply known as Afgan, is undoubtedly one of the best-known artists in Asia, with a distinctive voice and style that merges pop and jazz. He instantly skyrocketed in 2008 and has won numerous awards in the Indonesian music industry, including the Best Solo Male Singer at the 2009 Indonesian Music Awards. In 2018 he became the first Indonesian artist to scoop the Best Asian Artist gong at South Korea’s influential Mnet Asian Music Awards, adding to his long list of accolades. After 13 years of domestic career, in 2021, Afgan released his first English language album titled “Wallflower” after signing up with U.S.-based record label Empire.


NORYN AZIZ (Malaysia)
Noryn Aziz penyanyi dengan pelbagai anugerah adalah salah seorang penyanyi jazz terkemuka Malaysia dengan kerjaya yang menjangkau hampir tiga dekad. Seorang penulis lirik semula jadi, jurulatih vokal yang berkelayakan, penulis lagu, beliau telah membuat persembahan secara langsung selama bertahun-tahun dengan jazz dan legenda pop seperti Patti Austin, Whitney Houston, Tania Maria, Bob James Quintet, Tower of Power, Incognito, Jim Brickman dan Brand New Heavies. Vokal, gaya yang eksklusif dan tersendiri menjadikan Noryn sebagai crème de la crème bagi acara jazz tahunan.

Membuat persembahan di pelbagai kelab jazz eksklusif di KL, Singapura, Jakarta, London, Los Angeles dan New York dengan repertoir penjualan tiket ‘sold out’ setiap kali beliau muncul dengan gaya Jazz dan R&Bnya sendiri.

Award-winning Noryn Aziz is one of Malaysia’s top jazz singers with a career spanning nearly three decades. A natural lyricist, qualified vocal coach, and songwriter, she has performed live over the years with jazz and pop legends like Patti Austin, Whitney Houston, Tania Maria, Bob James Quintet, Tower of Power, Incognito, Jim Brickman, and the Brand New Heavies to name a few. Noryn's versatility and traverses style, stature, and degrees of exclusivity, meaning she could headline Sunrise - the creme de la creme of annual jazz jams. Gracing many exclusive jazz clubs in KL, Singapore, Jakarta, London, Los Angeles, and New York with a sold-out repertoire every time as she croons her own style of Jazz and R&B.


PHUM VIPHURIT (Thailand)
Phum Viphurit mendapat pengiktirafan antarabangsa pada tahun 2018 daripada single pengisi lantai tariannya, “Lover Boy,” dan hit sleeper, “Long Gone,” pada 2017. Penyanyi dan penulis lagu Thailand itu menulis muzik yang menarik dan tidak dapat dinafikan — tafsirannya tentang indie alternatif- pop melodi dengan melodi yang mengasyikkan. Namanya mendadak naik dengan pengiktirafan antarabangsa, persembahan-persembahan dengan penjualan tiket habis terjual serta kemunculan di festival muzik di Asia, Eropah dan Amerika Syarikat. Muzik Phum telah mencapai khalayak antarabangsa, memperolehi 44.6 juta strim yang memecahkan rekod di Spotify di 173 negara tahun lepas.

Phum Viphurit gained international recognition in 2018 from his dance floor-filler single, “Lover Boy,” and sleeper hit, “Long Gone,” in 2017. The Thai singer-songwriter writes charmingly and irresistibly inviting music — his interpretation of alternative indie-pop soars with buoyant melodies and comfortably familiar themes of finding your own voice and exploring your place in the world. His meteoric rise to international recognition paved for highly successful, sold-out headline shows and premier billing at music festivals—in Asia, Europe, and the United States. Phum’s music has reached an international audience, gaining a record-breaking 44.6 million streams on Spotify across 173 countries last year.



FREYJA GARBETT (Australia)
Berasal dari pantai selatan New South Wales, Australia, Freyja Garbett merupakan penerbit dan komposer piano, synthesizer, menggabungkan electro-acoustic sonic palet dengan improvisasi jazz. Gubahan Freyja Garbett ialah waltz yang menakjubkan dan mengasyikkan melalui skap bunyi sarat jazz yang kaya. Disertai oleh nama besar muzik jazz Australia Michael Avegincos pada sax tenor, Maximillian Alduca pada double bass dan Alexander Inman-Islop pada drum, setiap ahli kuartet mempunyai kebebasan untuk memanipulasi susunan muzik dengan drastik dan secara langsung di atas pentas, mencipta tekstur muzik yang segar. 

Reyja mengembara ke Miami bersama Javier Limon dan Univision pada Jun 2016 dan merakam pelbagai video muzik untuk artis, Tonina Saputo. Freyja mengiringi Javier Limon, bersama alumni Berklee yang lain ke San Diego pada Oktober 2016 untuk membuat persembahan dalam Konsert "Rise Up As One" bersama Alejandro Sans di hadapan penonton seramai 20,000 orang.

Hailing from the south coast of New South Wales, Australia, Freyja Garbett is a producer and composer of piano and synthesizers, combining electro-acoustic sonic palettes with jazz improvisation. Freyja Garbett’s compositions are a spectacular, immersive waltz through rich jazz-laden soundscapes. Joined by Australian jazz giants Michael Avegincos on tenor sax, Maximillian Alduca on double bass, and Alexander Inman-Islop on drums, each member of the quartet has the freedom to drastically manipulate the arrangements of the music live on stage, therefore creating fresh musical textures each time they perform.

Freyja traveled to Miami with Javier Limon and Univision in June 2016 and recorded multiple music videos for artist Tonina Saputo. Freyja accompanied Javier Limon, along with other Berklee alumni to San Diego in October 2016 to perform in the "Rise Up As One" Concert with Alejandro Sans in front of an audience of 20,000 people.


THE ARKROYAL (Singapura)
Arkroyal 阿客号 bukanlah kumpulan jazz biasa. Memadukan harmoni jazz yang indah dengan unsur-unsur pop, folk, rock dan klasik, band ini memainkan lagu-lagu jazz Mandarin dan Inggeris kontemporari asli yang mmepamerkan kehidupan metropolis berbilang budaya Singapura. Selepas berehat akibat COVID, kumpulan itu kembali dengan lagu baharu dalam gaya ‘signature’ mereka iaitu melodi yang mudah dihadam dengan lapisan harmonik dan tekstur berirama; lagu yang menceritakan kisah hidup. Arkroyal 阿客号 menampilkan beberapa nama Singapura yang paling terkenal dalam jazz dan diketuai oleh Jazz Associaton Scholar dan penerima Anugerah LASALLE, Dawn Wong.

The Arkroyal 阿客号 is not your usual jazz band and is reluctant to slap on any labels. Fusing beautiful jazz harmonies with pop, folk, rock, and classical elements, the band plays original contemporary Mandarin and English jazz tunes that bear hints of the multicultural metropolis of Singapore. After a COVID hiatus, the band is back with new tunes in their signature style of easily-digestible melodies clothed in harmonic layers and rhythmic textures; tunes that tell the stories of life. The Arkroyal 阿客号 features some of Singapore’s most well-regarded names in jazz and is led by Jazz Association Scholar and LASALLE Award recipient Dawn Wong.


KY DEN (Malaysia)
Ky Den ialah seorang penyanyi, penulis lagu, pemain gitar, dan penerbit yang berasal dari Kuching, Sarawak. Mengambil inspirasi daripada Mac Ayres, Frank Ocean dan Moses Sumney, muzik Ky Den boleh digambarkan sebagai pop alternatif/percubaan dengan nuansa R&B dan pengaruh neo-soul. Melihat muzik sebagai lebih daripada sekadar saluran kreatif untuk ekspresi diri, penulisan lagu Ky Den terhasil dari sudut terdalam dirinya dan muzik yang dihasilkan bersifat ‘vulnerable’. Setelah berkembang menjadi nama terkenal di kampung halamannya di Kuching, Ky Den telah mempertingkatkan perjalanannya dalam bidang muzik dengan membuka jalan sendiri ke pasaran KL dengan vokalnya dan daya tarikan yang digemari.

Ky Den is a singer, songwriter, guitarist, and producer hailing from Kuching, Sarawak. Drawing inspiration from Mac Ayres, Frank Ocean, and Moses Sumney to name a select few, Ky Den’s sound can best be described as alternative/experimental pop with nuanced R&B and neo-soul influences. Seeing music as more than just a creative outlet for self-expression, Ky Den’s songwriting stems from a place deep within him, giving his artistry with a vulnerability and edge that is entirely his own. Having grown into a household name in his hometown of Kuching, Ky Den has since amped up his journey in music by paving his own way into the more urban market of KL with his sultry vocals and lovable charm.


USHERA (Malaysia)
Ushera memberi tafsiran moden terhadap seorang penyanyi-penulis lagu klasik zaman pra-kemerdekaan 1940-an dan 1950-an Malaya. Biasanya dilihat memakai kebaya tradisional dengan gaya rambut retro, dia terkenal dengan persembahan lagu-lagu dari zaman dahulu yang dianggap sebagai zaman kegemilangan dunia hiburan Melayu. Suara tersendiri Ushera telah digambarkan sebagai vokal yang mengingatkan khalayak kepada penyanyi terdahulu seperti Nona Asiahyang merupakan pengaruh dan inspirasi buat Ushera.

Dengan latar belakang yang kukuh dalam muzik kabaret yang sering bergantung pada kemewahan dan glamor showbiz, Ushera mengeluarkan album Semalam Di Malaya pada 2016 yang terdiri daripada 11 lagu-lagu popular Melayu masa lalu. Diterima baik, kejayaan album itu membuktikan gabungan mahir orkestra, muzik, rentak Latin dan jazz.

Ushera epitomizes the modern interpretation of a quintessential singer-songwriter of pre-independence 1940s and 1950s Malaya. Usually seen donning a traditional kebaya with a retro hairdo, she is best known for performing songs from the bygone era of what most would consider the golden age of the Malay entertainment scene. Ushera’s silvery voice has been described as reminiscent of singers with the likes of Nona Asiah from whom she gains inspiration and influence. 

With a firm background in cabaret music that often hinged on the glitz and glamour of showbiz, Ushera released the Semalam Di Malaya album in 2016 which comprised 11 original renditions of popular Malay hits of yesteryear. Well-received, the album’s success attests to its masterful fusion of orchestral, musical, Latin beats, and jazz.


HENDRI ROTINSULU & JAZMINT BAND (Indonesia)
Hendri Rotinsulu & Jazmint Band telah bekerjasama selama hampir dua dekad. Lagu klasik Indonesia disusun semula menjadi nombor jazz yang mempesonakan. Enigma Hendri dicerminkan melalui 8 albumnya dan lebih 109 lagu. Perbandingan awal sama seperti Broery Marantika, vokal Hendri membangkitkan kenangan zaman dahulu yang diangkat dengan sentuhan jazz yang tersendiri. Pancaragam Jazmint telah membuat persembahan beberapa kali di Java Jazz International Festival dan Batam Jazz Festival 2010.

Hendri Rotinsulu & Jazmint Band have been collaborating for nearly two decades. Indonesian classic tunes are rearranged into dazzling jazz numbers. Hendri's enigma is reflected through his 8 albums and over 109 songs. Initial comparison similar to Broery Marantika, Hendri’s vocals evoke memories of the bygone era which are elevated with the band’s distinctive touch of jazz. The Jazmint Band has performed multiple times at the Java Jazz International Festival and Batam Jazz Festival 2010.


LEON SAPPHIRE (Malaysia)
Bunyi Leon Sapphire yang tersendiri dan tidak konvensional diterjemahkan melalui penggabungan vokal dengan mood, jazz dan R&B. "Muzik dan lagu, ia adalah satu semangat yang tidak pernah mati." Bunyi bas dan psalm Leon Sapphire yang penuh semangat mampu memberi inspirasi kepada dirinya versi muda dan meninggalkan kesan tersendiri pada indsutri muzik dan sejarah Malaysia yang berwarna-warni.

Leon Sapphire’s distinctive and unconventional sounds translate through the amalgamation of mood-setting vocals, jazz, and R&B. “Music and song, it’s a type of spirit that never dies.” A call to arms from the 1980s that inspired Leon Sapphire to search for the virtues and power in lyricism and words. The soulful sounds of Leon Sapphire’s bass and psalms seek to inspire younger versions of himself and to leave a distinct mark on the colorful fabric of Malaysian music and history through it all.


TA’DAN (Malaysia)
Didirikan daripada Prosta (Prostasindra) & Dan (Daniel), Ta’Dan ialah duo gabungan yang berpangkalan di Miri, Sarawak. Duo ini adalah pencinta muzik gabungan jazz yang berusaha untuk menerima tradisi sambil mencuba idea progresif. Kecintaan mereka terhadap blues, jazz dan improvisasi telah menyatukan mereka untuk mencipta muzik asli dan membuat persembahan lagu-lagu saduran yang menarik serta rendisi tersendiri.

Made up of Prosta (Prostasindra) & Dan (Daniel), Ta’Dan is a fusion duo based in Miri, Sarawak. The duo is jazz fusion music lovers who strive to embrace tradition while experimenting with progressive ideas. Their love for blues, jazz, and improvisation has brought them together to create original music and do irreplicable renditions of covers.

Semua maklumat mengenai jualan tiket atau pass boleh dibeli melalui website www.kuchingjazz.com

kuching jazz 2022 ticket, kuching waterfront jazz festival 2022, kuching jazz festival 2022 lineup, kuching jazz festival 2022 ticket, jazz malaysia price, sarawak festival 2022, jazz festival malaysia 2022, borneo jazz ticket,

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post