7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal 7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi

Trending

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi | Terdapat banyak tempat menarik untuk diterokai di Selangor. Anda boleh melihat sendiri pelbagai keistimewaan negeri ini, termasuklah kepelbagaian budayanya. Walaupun seni bina moden boleh dilihat di Selangor, struktur lama masih boleh ditemui di beberapa lokasi bersejarah.

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi

Bagi yang tak tahu Pulau Carey di daerah mana, ianya adalah sebuah pulau kecil berlokasi di daerah Kuala Langat. Ia terletak di selatan pelabuhan Klang dan terkenal sebagai lokasi yang menarik, menenangkan dan tempat rekreasi untuk individu yang gemar melancong. Tarikan pelancongan Pulau Carey kebanyakannya terkenal dengan penduduk asli Selangor atau penempatan orang asli. Ini adalah 7 lokasi wajib yang anda perlu lawati di Pulau Carey pada tahun 2022!

1. Amverton Cove Golf and Island Resort
Amverton Cove Golf & Island Resort di Selangor terletak di Pulau Carey dan menawarkan penginapan yang mesra keluarga. Di lokasi, terdapat padang golf yang diluluskan dan memenangi anugerah. Ia mempunyai kemudahan kecergasan, spa dan restoran di tapak untuk memuaskan rasa lapar anda. Para tetamu boleh menggunakan WiFi percuma yang tersedia di seluruh resort. 

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi

Hotel di pulau carey ini menyediakan bilik-bilik berhawa dingin dihias dengan baik. Setiap bilik mempunyai televisyen skrin rata, dan beberapa bilik mempunyai ruang istirahat untuk kemudahan anda. Bilik-bilik dilengkapi dengan bilik mandi peribadi dengan pancuran mandian. Di kaunter penerimaan tetamu, kakitangan boleh diakses 24 jam sehari. Tetamu yang tiba dengan kereta juga akan menerima tempat letak kenderaan percuma. Jika tak nak menginap di hotel, boleh juga menginap di pulau carey homestay.

Alamat : Jalan Pulau Carey, Mukim Jugra, 42960 Pulau Carey, Selangor.


2. Amverton Cove Golf
Padang Golf 18 lubang Amverton Cove Golf adalah menyeronokkan untuk pemain golf profesional dan juga amatur. Padang Golf ini terletak di lokasi yang indah dengan pasir, kolam, tasik, hutan bakau dan tumbuh-tumbuhan yang subur. Enam lubang bersempadan dengan hutan bakau, dan laluan yang menuju ke belakang lubang 4 membawa anda berjalan-jalan sejauh 70 meter melalui hutan pasang surut.

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi

Alamat : Jalan Pulau Carey, Mukim Jugra, 42960 Pulau Carey, Selangor.

3. Riverine Splash
Resort Riverine Splash ini mempunyai Taman Tema Riverine Splash Water bertemakan suku kaum. Terdapat lebih 12 tarikan dan gelongsor di taman tema Pulau Carey ini yang anda kena cuba. Antaranya Anaconda Tube Slide, Rimba River, Survival Park dan juga Kiddie Beats yang dikhaskan untuk kanak-kanak. Taman Tema Riverine Splash Water ini ditutup setiap hari Selasa dan dibuka pada pukul 10.00 pagi sehingga 6.00 petang. Harga kemasukkan untuk dewasa adalah RM58 manakala untuk kanak - kanak adalah RM38 untuk tiket sepanjang hari.

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi

Alamat : Jalan Pulau Carey, Mukim Jugra, 42960 Pulau Carey, Selangor.


4. Riverine Survival Park
Satu lagi tarikan yang patut anda lawati ialah Riverine Survival Park! Dibina di tengah-tengah gugusan pokok Beringin yang cantik, taman ini akan memberikan teduhan dan anda boleh menghirup udara segar di sekitar taman. Antara tarikan menarik yang boleh anda cuba ialah berlari melalui Garden Maze mereka atau meneroka halangan atau memanjat rumah pokok yang dibina di sekeliling pokok asli. Jangan lupa untuk mencuba garis zip Flying Fox yang baharu juga! Semua tarikan ini sesuai untuk kanak-kanak berumur 3 tahun ke atas dan dewasa.

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi


Rancang juga perkelahan santai bersama keluarga anda di Riverine Survival Park dengan promosi bakul perkelahan mereka! Minuman dan makanan ringan untuk 4 pax hanya RM30nett termasuk penyewaan bakul berkelah dan tikar selama 3 jam. Orang dewasa boleh bersantai di taman kami sambil membiarkan anak-anak anda berlari dan bermain di luar dalam persekitaran yang selamat.

Alamat : Jalan Pulau Carey, Mukim Jugra, 42960 Pulau Carey, Selangor.

5. Pusat Kebudayaan Dan Kraftangan Orang Asli Sungai Bumbun
Pusat Kebudayaan Dan Kraftangan Orang Asli Sungai Bumbun merupakan pusat setempat bagi aktiviti kesenian Orang Asli terutama suku kaum Mah Meri. Suku kaum Mah Meri terkenal dengan seni ukiran kayu dan kebudayaan tarian Jo’oh. Antara aktiviti yang boleh disertai oleh pengunjung adalah seperti demostrasi kraf ukiran dan anyaman, menyumpit, pakej tarian jooh, pakej perkahwinan tradisi, penginapan rumah tradisi serta jualan produk kraftangan dan herba. Kemasukan dewasa hanya RM20, dan pusat kraftangan ini dibuka setiap hari kecuali hari Jumaat pada pukul 9.00 pagi sehingga 6.00 petang.

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi

Alamat : Kampung Manikavasagam, 42960 Carey Island, Selangor.


6. Mah Meri Cultural Village
Mah Meri Cultural Village adalah tempat yang dibina selepas perkampungan orang asli. Semasa berada di kampung ini, anda boleh merasai suasana masyarakat orang asli, lengkap dengan pakaian, kraftangan, dan tarian orang asli. Bayaran masuk ialah RM20 untuk dewasa dan RM15 untuk kanak-kanak. Waktu operasi hanya adalah pada hari Sabtu dan Jumaat dari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang. Terdapat beberapa gerai di kampung itu yang menjual makanan dan kraf tangan orang asli.

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi

Alamat : Jln Kampong Orang Asli Sungai Bumbun, Kampung Manikavasagam, 42960 Pulau Carey, Selangor.

7. Pantai Kelanang
Pantai Kelanang adalah kawasan yang menarik di Pulau Carey di mana anda boleh menikmati aktiviti yang menyeronokkan bersama keluarga. Anda boleh berkelah, berkhemah, bermain layang-layang, melihat matahari terbenam dan makan bersama keluarga. Jika anda datang pada waktu pagi atau petang, jadikan tempat ini sebagai kawasan beristirehat. Keindahan Pantai Kelanang sangat menakjubkan dan sangat sesuai untuk Pulau Carey day trip!

7 Aktiviti Dan Tempat Menarik Di Pulau Carey Yang Boleh Anda Kunjungi

Alamat : Pantai Kelanang Beach, 42960 Pulau Carey, Selangor.

How To Go To Pulau Carey?

How To Go To Pulau Carey? | Carey Island is a hidden jewel a short drive from Kuala Lumpur. This lovely island is located to the south of Port Klang and west of Banting Town. KL is ~75km northeast while KLIA is ~60km east. Klang town center is ~35km away.


Selain daripada tempat yang dinyatakan di atas, tempat makan menarik di pulau carey pun ada. Negeri Selangor menawarkan banyak lagi tempat menarik yang patut anda lawati, terutamanya pada tahun 2022. Aktifkan Kempen Pusing Selangor Dulu dengan melawati dan merasai pengalaman di tempat yang menarik dan unik di Pulau Carey, Kuala Langat!

Anda juga boleh layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor, www.selangor.travel untuk mendapatkan inspirasi dalam merancang perjalanan anda ke Negeri Selangor, atau terus ikuti laman media sosial rasmi Instagram, Facebook, Twitter, TikTok dan saluran YouTube Tourism Selangor untuk mengikuti sebarang kemas-kini. #PusingSelangorDulu.

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post