Dalam Bisnes Ada Gagal Ada Berjaya, Kena Semangat Juang! - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Dalam Bisnes Ada Gagal Ada Berjaya, Kena Semangat Juang!

Trending

Dalam Bisnes Ada Gagal Ada Berjaya, Kena Semangat Juang!

Dalam Bisnes Ada Gagal Ada Berjaya, Kena Semangat Juang! | Dalam berniaga, Ada yang gagal dan Ada Yang berjaya. Terdetik di hati, bagaimana NAK jadikan bisnes berjaya? Itulah cabarannya. Nak berjaya dalam bisnes kena ada semangat juang!

Apabila kita sudah masuk dunia bisnes, kita perlu bersedia dengan ilmu. Orang kata jika ada pengalaman, akan mudah bisnes berjaya. Tetapi tanpa ilmu yang terbaru, bagaimana kita nak berkembang?


3 Tips Berjaya Dalam Bisnes

Secara asasnya, bina bisnes berjaya mempunyai 3 perkara asas penting, 3 tips berjaya dalam bisnes adalah:

  • Ilmu
  • Pengalaman
  • Kepakaran

Apa berlaku jika tiada perkara asas ini?

  • Bisnes tidak dapat berkembang
  • Mudah terganggu dengan masalah ekonomi yang berlaku
  • Tidak tahu selesaikan masalah dalam perniagaan


Masalah Ekonomi Pengaruhi Usahawan

Bergantung kepada industri perniagaan anda, masalah ekonomi pengaruhi usahawan, mempengaruhi emosi dalam bisnes. Mungkin memberi manfaat ataupun menjadi kelemahan buat para usahawan. Namun, bisnes takkan terkesan jika kita ada plan.


Kita perlu tekadkan hati untuk terus usaha sekuat mungkin untuk menyesuaikan diri dengan masalah ekonomi sekarang. Sebagai peniaga perlu sentiasa tahu apa yang berlaku. Sudah menjadi lumrah ada kalanya harga barangan rendah dan ada kalanya harga barangan tinggi macam KLCC.


Di sinilah peniaga perlu berada dalam keadaan sentiasa berjaga-jaga dan bersedia. Rajinkan diri dengan sikap menabung. Duit syarikat pula jangan dibelanjakan secara membabi buta. 



Kenaikan Harga Barang Di Malaysia Semakin Menjadi-Jadi

Barang semakin hari harganya semakin banyak. Tak pernah semakin Hari harga barang semakin turun. Realitinya, kenaikan harga barang di Malaysia semakin menjadi-jadi.


Rakyat juga terkesan apatah lagi golongan B40 dan ke bawah. Tidak lupa juga golongan usahawan lebih terasa apabila harga barang meningkat. Malangnya, terdapat juga peniaga Yang ambil kesempatan untuk menaikkan harga barang jualan. Ingat, bukan semua barang naik harga!



Kesan Kenaikan Harga Kepada Usahawan


Perkongsian Datuk Wira Dr Azizan Osman berkaitan kebaikan harga barang.


“Banyak perkara saya kaji dalam tempoh 2 minggu lalu antaranya sentimen pasaran, kadar inflasi dengan kenaikan harga barang yang telah jangka malah sebut pada Ogos tahun lalu lagi. Kenaikan sesetengah barang dilihat sekitar 30% hingga lebih 100% ketika ini.“ 


“Sebab itu, kritikalnya untuk anda semua ada kesedaran ini, terutama mereka yang sedang jalankan bisnes kerana bukan mudah pada tahun ini.“

 

Itu baru sahaja kesan kenaikan harga barang, jom lihat pula kisah pemilik bisnes yang dikongsikan oleh Datuk Wira.

“Semalam, saya berpeluang bersama dengan kumpulan pemilik syarikat dan peniaga Cina bahawa memang banyak syarikat sedang tutup atau dahn lingkup.“


“Walaupun peniaga ini ada kilang di China, mereka sudah tak nampak apan perlu dibuat, selain tak pandai soal pemasaran. Saya juga sedar bahawa sebenarnya untuk mula semula bisnes dari kosong agak susah bila ditanya seorang usahawan dalam pembinaan, apa bisnes yang bagus ketika ini?


“Pertama kali, saya tidak tahu memberikan jawapan apa. Tapi saya sedar bahawa bagi mereka yang ada bisnes ketika ini dan kekal lakukan seperti biasa, maka dia akan 'mati'!


“Hal ini kerana pasaran bergerak perlahan dan orang ramai tidak berbelanja agresif seperti sebelum ini. Kalau kekal dengan usaha normal, anda akan mati dan jika kekal kecil anda akan pupus.“


Dengan cabaran usahawan 2022 ini, Datuk Wira berkongsi bahawa ahli titanium Richworks mendapat ilmu perniagaan yang terbukti berjaya. Amat rugi jika mereka tidak bersungguh-sungguh. Anda juga boleh memotivasi diri untuk berjaya dalam perniagaan.



Untuk pengetahuan anda, Richworks telah melahirkan lebih dari 100 usahawan jutawan. Mereka adalah syarikat usahawan no 1 Di Asia tenggara. Mentor usahawan Datuk Wira Dr Azizan Osman sering mengadakan program  membimbing usahawan dengan kelas dan seminar virtual secara aktif dan menjadi formula berjaya dalam perniagaan.


Antara pencapaian usahawan adalah dalam program Spire, lebih 100 orang usahawan capai jualan 1 juta pada tahun lepas. Usahawan titanium juga mencapai lebih dari jutaan jualan tahunan.




Program Live Session Bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman



Jom sertaikan telegram bersama Datuk Wira berkaitan 10 cabaran bisnes selepas PKP dan pada tahun 2022 dan belajar formula berjaya dalam perniagaan.


Hari ahad , jam 8 pagi! Aturkan bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman di dengan masuk ke channel telegram rasmi RichWorks. Jom motivasi diri untuk berjaya dalam perniagaan!


Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post