Mi Sedaap di Malaysia Selamat untuk Dimakan - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Mi Sedaap di Malaysia Selamat untuk Dimakan

Trending

Mi Sedaap di Malaysia Selamat untuk Dimakan

Hi korang! Kak bell nak berkongsi kenyataan dari pihak Mi Sedaap terhadap kenyataan akhbar oleh Kementerian Kesihatan Malaysia pada 26 April 2023 bertajuk "Isu Produk Mi Segera Mengandungi Etilena Oksida (Ethylene Oxide)" yang menyebutkan Mi Sedaap dalam senarai produk yang terkesan.

Mi Sedaap di Malaysia Selamat untuk Dimakan
Sumber: buletintv3.my

Dua produk mi segera iaitu Mi Kari Putih Penang Ah Lai dari Malaysia dan Mi Segera jenama Indomie Perisa Ayam Spesial diarah untuk menarik balik penjualannya dari pasaran. Ini susulan Pihak Berkuasa Kesihatan Taiwan mendapati terdapat ethylene oxide dalam kedua-dua produk mi segera terbabit.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengeluarkan arahan supaya pihak syarikat menarik balik secara sukarela produk Mi Kari Putih Penang Ah Lai bagi batch berkaitan yang mempunyai tarikh luput 25 Ogos 2023 dari pasaran tempatan.


Lanjutan daripada isu penarikan semula produk Mi Sedaap keluaran negara Indonesia yang mengandungi Ethylene Oxide pada tahun 2022, KKM melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan telah menjalankan pemantauan keselamatan makanan yang berterusan ke atas produk makanan berkaitan yang dijual di pasaran tempatan mahupun yang diimport.

Hasil pemantauan dari 2022 sehingga kini ke atas 36 sampel produk mi segera pelbagai jenama di pasaran tempatan, didapati 11 sampel produk Mi Sedaap mengandungi etilina oksida dan tindakan penguatkuasaan telah diambil.


Berikut adalah kenyataan pihak Mi Sedaap

Sebagai salah satu jenama terkemuka di pasaran Malaysia dan Indonesia selama lebih dari 20 tahun, kami ingin memastikan bahawa semua produk Mi Sedaap yang dijual di Malaysia pada masa ini mematuhi sepenuhnya peraturan keselamatan makanan yang dikuatkuasakan oleh Kementerian Kesihatan dan selamat untuk dikonsumsi.

Mi Sedaap di Malaysia Selamat untuk Dimakan

Kami telah bekerjasama rapat dengan Kementerian Kesihatan untuk memastikan semua produk Mi Sedaap yang dijual di Malaysia memenuhi keperluan dan bebas daripada Etilena Oksida. Produk Mi Sedaap tidak mengandungi residu racun serangga dan kenyataan terbaru yang dikeluarkan pada 24 April 2023 oleh Jabatan Kesihatan Taipei tentang produk mi segera yang diketahui mengandungi bahan karsinogenik TIDAK berkaitan dengan Mi Sedaap.


Bersama dengan pengeluar kami, kami telah menetapkan kawalan keselamatan makanan dan kualiti yang ketat di kilang Mi Sedaap kami, termasuk pemeriksaan kualiti yang teliti pada setiap peringkat pengumpulan bahan mentah dan proses pembuatan kami yang mematuhi piawaian keselamatan makanan antarabangsa. Ini termasuk ujian menyeluruh untuk memastikan bahawa setiap bungkusan Mi Sedaap mematuhi semua undang-undang keselamatan makanan yang berkenaan, serta piawaian kualiti dan keselamatan yang tinggi sebelum sampai ke tangan pengguna kami.

Kami dan/atau pengeluar kami telah memperoleh banyak sijil/kelulusan dari pelbagai badan di Malaysia dan Indonesia seperti:
a. Sijil Halal dari JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia)
b. Kebenaran daripada Badan Makanan dan Ubat Indonesia
c. Sijil Amalan Pengilangan Baik oleh Badan Makanan dan Ubat Indonesia
d. Sijil ISO 22000 untuk Piawaian Antarabangsa Pengurusan Keselamatan Makanan
e. Sijil ISO 9001 untuk Piawaian Antarabangsa Pengurusan Kualiti
f. Sijil Halal dari Majelis Ulama Indonesia (MUI)
g. Sijil Halal dari Lembaga Perlindungan Produk Halal Indonesia


Sijil-sijil ini memperkuatkan keyakinan kami bahawa produk Mi Sedaap memenuhi piawaian pengeluaran yang sangat terkawal dan dihasilkan di bawah piawaian pengeluaran dan pengawasan yang ketat. Mereka juga memenuhi semua piawaian keselamatan makanan yang diperlukan sepanjang rantaian bekalan, memastikan bahawa produk Mi Sedaap selamat untuk dikonsumsi oleh orang awam.

Kualiti dan keselamatan produk kami kekal menjadi keutamaan tertinggi bagi syarikat kami. Oleh itu, semua rakyat Malaysia boleh yakin bahawa produk Mi Sedaap yang terdapat di rak-rak peniaga kami di seluruh Malaysia pada masa ini selamat untuk dikonsumsi.

Kami juga ingin menekankan bahawa kini tiada arahan aktif daripada Kementerian Kesihatan untuk menarik balik produk Mi Sedaap Noodle yang berada di pasaran. Semua rakyat Malaysia boleh yakin bahawa mana-mana produk Mi Sedaap Noodle yang terdapat di rak-rak peniaga kami di seluruh Malaysia pada masa ini selamat untuk dikonsumsi. Kualiti dan keselamatan produk kami kekal menjadi keutamaan tertinggi bagi syarikat kami.

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post