Simbolik Tahun Arnab Air Tahun Baru Cina 2023 Gong Xi Fa Chai! - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Simbolik Tahun Arnab Air Tahun Baru Cina 2023 Gong Xi Fa Chai!

Trending

Simbolik Tahun Arnab Air Tahun Baru Cina 2023 Gong Xi Fa Chai!

Simbolik Tahun Arnab Air Tahun Baru Cina 2023 Gong Xi Fa Chai! | Terlebih dahulu Kak Bell ucapkan Selamat hari Tahun Baru Cina buat semua kaum dan masyarakat Cina! Tahun 2023 ini adalah tahun Arnab Air (Water Rabbit) mulai dari 22 Januari 2023 hingga 9 Februari 2024, diikuti dengan tahun Naga pada tahun 2024 akan datang. Tanda Arnab adalah simbol umur panjang, keamanan dan kemakmuran dalam budaya Cina. Tahun 2023 diramalkan menjadi tahun harapan.

Simbolik Tahun Arnab Air Tahun Baru Cina 2023 Gong Xi Fa Chai!

Tahun Baru Cina adalah salah satu hari dan perayaan penting buat masyarakat Cina. Perayaan ini merupakan perayaan keluarga, tradisi, dan budaya. Dirayakan pada akhir Januari atau awal Februari setiap tahunnya dan berlangsung selama 15 hari (atau lebih). Ini adalah waktu di mana keluarga berkumpul bersama untuk menikmati makanan tradisi khas seperti itik, daging salai, kuih pulut dan limau mandarin, saling memberi hadiah dan sudah semestinya pemberian angpao kepada orang yang belum berkahwin!


Dalam astrologi orang China, terdapat 12 urutan zodiak Cina bermula dengan Tikus, Kerbau, Harimau, Arnab, Naga, Ular, Kuda, Kambing, Monyet, Ayam, Anjing, dan Babi. 

Simbolik Tahun Arnab Air Tahun Baru Cina 2023 Gong Xi Fa Chai!
Tahun Arnab adalah zodiak keempat dan tahun arnab adalah tanda kreativiti, imaginasi, dan keindahan. Tahun ini juga dianggap sebagai tahun keberuntungan bagi mereka yang lahir pada tahun 1927, 1939, 1951, 1963, dan 1975, 1987, 1999, 2011, 2023 serta bagi mereka yang lahir pada bulan Februari atau Mac.


Sifat Dan 5 Karektor Tahun Arnab

Menurut China Highlights, orang yang lahir dengan zodiak arnab memiliki sifat cenderung lembut, pendiam, anggun, dan mereka juga waspada dengan cepat. Meraka juga mempunyai penampilan yang bagus, baik hati, sabar, dan sangat bertanggung jawab. Namun, mereka juga mungkin agak sedikit keras kepala, melankoli, dan terlalu bijaksana.

Kebanyakan mereka setia kepada orang-orang yang berada di sekitarnya, tetapi enggan mengungkapkan fikiran mereka kepada orang lain. Mereka juga memiliki kecenderungan untuk melarikan diri dari kenyataan. Mereka terlalu berhati-hati dan konservatif yang menyebabkan mereka akan kehilangan peluang yang bagus.


Walaubgaimanapun karakteristik seseorang ditentukan oleh tanda dan unsur tahun kelahiran mereka. Terdapat 5 jenis tahun arnab dengan unsur berbeza dan masing-masing dengan personaliti yang berbeza.

1. Arnab Kayu (1915, 1975)
Pandai, cerdas, agak egois, berpenampilan menarik, baik hati.
Arnab ini tidak licik, tetapi mempunyai beberapa tip di lengan baju mereka. Mereka memulakan kerjaya mereka dengan jayanya dan kekayaan terus berjalan.

2. Arnab Api (1927, 1987)
Berwawasan luas, pintar, fleksibel, memiliki pandangan yang unik.
Arnab ini tidak pernah berhenti untuk berehat dan selalu sibuk dengan sesuatu. Mereka pintar tetapi boleh meninggalkan sesuatu di tengah jalan. Namun, mereka akan tetap menikmati kehidupan yang baik.

3.Arnab Tanah/Bumi (1939, 1999)
Tegas, bercita-cita tinggi, bekerja keras, sedikit pendiam.
Arnab ini melayari kehidupan. Mereka semula jadi dan santai, jarang disakiti oleh sesiapa sahaja. Kehidupan panjang yang penuh dengan kekayaan menanti mereka.

4. Arnab Logam/Emas (1951,2011)
Baik hati, konservatif, bersemangat.
Arnab ini mempunyai persepsi diri yang kuat. Penuh tenaga dan berdaya tahan, mereka bukanlah orang yang menyerah. Walau bagaimanapun, mereka menyimpan emosi sehingga tidak dapat berinteraksi dengan orang lain. Dengan pertolongan, mereka akan berjaya.

5.Arnab Air (1963, 2023)
Lembut, ramah, mampu menyesuaikan diri dengan berbagai keadaan, pola pemiikiran dan prinsip yang lemah.
Arnab ini mengalami kesulitan kewangan semasa muda, tetapi dapat mengubah kejadian malang. Selama tahun-tahun tua, wang mesti dibelanjakan untuk memelihara umur panjang.



Kebaikan Di Tahun Arnab

Tahun Arnab adalah waktu untuk bersikap baik, melakukan perbuatan baik, dan membantu orang lain. Tahun ini juga adalah masa yang baik bagi orang-orang untuk menikah, memiliki anak, dan memulai bisnes baru. Arnab dikenali sebagai makhluk lembut, suka menjaga rumahnya tetap bersih dan rapi sepanjang waktu. Di Cina, orang yang lahir di tahun arnab dianggap sebagai orang yang sangat baik dan mengambil berat terhadap orang lain.

Simbolik Tahun Arnab Air Tahun Baru Cina 2023 Gong Xi Fa Chai!

Mereka sering dianggap sebagai penjaga perdamaian dalam keluarga dan dalam lingkungan pertemanan mereka. Mereka dikenal sangat murah hati dengan waktu dan wang ringgit, dan mereka akan melakukan apa saja untuk membantu teman atau anggota keluarga yang memerlukan. Mereka juga sangat setia dan setia kepada orang yang mereka cintai. Selain itu, mereka juga adalah orang yang sangat tertutup dan tidak suka berkongsi perasaan atau masalah pribadi dengan orang asing.


Hal Buruk Di Tahun Arnab

Tahun arnab adalah tahun yang buruk bagi orang-orang untuk bepergian jauh, membeli property atau menandatangani kontrak.

"Menurut kepercayaan masyarakat Cina, antara perkara yang perlu diberikan perhatian oleh individu yang lahir dalam tahun arnab ialah mereka perlu berfikir sedalam-dalamnya sebelum membuat sebarang keputusan dalam kehidupan. Kedua, mereka perlu berhati-hati dalam urusan perniagaan, pelaburan dan jodoh. Ketiga, mereka perlu berhati-hati sewaktu memandu atau semasa berada dalam perjalanan menuju ke suatu destinasi. Keempat, mereka perlu berwaspada dalam hal yang berkaitan dengan pemakanan. Oleh hal yang demikian, sesiapa yang lahir pada tahun arnab sangat perlu berhati-hati pada tahun ini. Namun begitu, terdapat segelintir masyarakat Cina terutamanya generasi muda moden yang sudah tidak mengamalkan kepercayaan ini," menurut Dato' Goh Hin San (Dewan Budaya).


Jadi begitulah, Tahun Baru Cina 2023 yang turut dipanggil Tahun Arnab Air. Semoga tahun ini memberikan keberuntungan buat semua! Selamat Tahun Baru Cina buat masyarakat yang menyambutnya. Gong Xi Fa Chai!

ramalan tahun arnab 2023, tahun baru cina 2023 binatang apa, tahun arnab mengikut kalendar cina, tahun binatang 2024, tahun arnab 1987, tahun arnab 2023, tahun arnab tahun berapa, simbolik tahun arnab, tahun arnab 2021,

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post