Cara Atasi Wifi Connect Tapi Tiada Internet unifi - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Cara Atasi Wifi Connect Tapi Tiada Internet unifi

Trending

Cara Atasi Wifi Connect Tapi Tiada Internet unifi

Cara Atasi Wifi Connect Tapi Tiada Internet unifi | Hi Korang! Hari ni Kak Bell nak kongsi tentang masalah laptop yang tak boleh connect internet Wi-Fi. Sebagai pengguna mesti kita akan tak puas hati bila tak boleh buat sambungan internet atau sambungan WiFi. Jadi kita pun akan contact internet service provider (ISP) untuk laporan kerosakan.

Cara Atasi Wifi Connect Tapi Tiada Internet unifi

Isu internet connected tapi tak boleh browse berkemungkinan berpunca dari modem atau router, device yang digunakan untuk connect WiFi dan juga masalah dari pihak ISP sendiri (contoh unifi, TIME, Maxis dan sebagainya).

Jadi sebagai pengguna, kita boleh pastikan dahulu isu berpunca dari mana sebagai langkah awal. Kadangkala masalah yang timbul disebabkan peralatan atau hardware kita sendiri.


Sebab Laptop Tak Boleh Connect Internet WiFi

Bila cakap pasal laptop tak boleh connect internet mesti ada yang terus kata puncanya Wi-Fi card dah rosak, betul? Ada betulnya juga tapi ada sebab atau punca lain kenapa laptop tak boleh connect internet Wi-Fi.

1. Ada masalah pada device laptop, Android & iPhone itu sendiri.

Kadangkala peranti anda sendiri juga boleh menjadi punca masalah mengapa wifi anda tidak boleh diakses. Masalah ini kadang berlaku akibat peranti pengguna tidak mendapat update latest version daripada pengeluar mereka sendiri disebabkan faktor peranti yang terlalu lama dan ketinggalan zaman.

Cara Atasi Wifi Connect Tapi Tiada Internet unifi

Anda boleh cuba untuk kemaskini latest version yang terdapat di peranti anda untuk cuba menyelesaikan masalah ini, cuba juga untuk reset semula tetapan anda kepada asal. Jika masalah ini masih berulang, cuba untuk dapatkan nasihat daripada pakar yang perlu.

Langkah yang boleh dibuat sebelum hubungi ISP seperti berikut:

1. Pastikan samaada laptop atau device/gadget yang lain boleh connect internet Wi-Fi atau tidak?
Jika semua device tak boleh connect berkemungkinan ada masalah pada router.

2. Cuba buka website menggunakan web browser yang berbeza?
Kalau anda boleh connect internet Wi-Fi pada browser lain, isu pada browser (boleh update versi) dan mungkin masalah pada network adapter atau Wi-Fi card laptop itu sendiri.


Beberapa sebab/punca laptop tak boleh connect internet wi-fi
  • Driver wifi tiada atau tidak di-install. Berkemungkinan driver Wi-Fi belum dipasang atau hilang tanpa disedari (secara tiba-tiba) disebabkan oleh driver Wi-Fi yang telah dijangkiti virus lalu membuangnya.
  • Wi-Fi adapter rosak.
Beberapa cara yang boleh digunakan untuk troubleshoot

1. Restart modem, router (semua alatan) internet anda selama 30 saat lepas tu on balik. Anda perlu on-off alatan dan bukannya tekan button reset /hard reset yang menyebabkan semua tetapan dalam router modem hilang. Ni jawapan untuk unifi no internet after reset router, sebab setting dah hilang.
2. Cuba untuk Forget Wireless Network (Wi-Fi) dan connect balik ke Wireless network tersebut.

Cara Atasi Wifi Connect Tapi Tiada Internet unifi

Caranya, ➡ right-click icon wireless (Wi-Fi) dan pilih open network and sharing center ➡ pilih wireless (Wi-Fi) networks bahagian kiri paparan skrin. pilih wireless (Wi-Fi) network mana yang anda gunakan ➡ klik remove ➡ tutup/off dan klik balik pada icon Wi-Fi anda ➡ pilih wireless network anda dan masukkan balik password WiFi.

3. Boleh menggunakan command prompt.
Caranya pergi ke startup menu dan dibahagian search anda taip command prompt. Dalam command prompt anda boleh taip ipconfig/renew (tekan enter) ➡ taip exit (tekan enter)

4. Kalau icon wireless anda gambar “X” anda kemungkinan ter-off Wi-Fi laptop.
Cuba cari logo wireless pada keyboard ataupun ada suis on/off wireless pada bahagian sisi laptop anda


2. Ada masalah pada router, modem

Jika anda sudah semak semua device yang anda gunakan dan hardware device dalam keadaan baik, isu mungkin dari alatan unifi atau juga tetapan/setting pada router. Biasanya semua lampu pada modem dan router menyala hijab tapi tak boleh buat sambungan internet. Kalau unifi no internet red light pada modem/router maksudnya internet down.

Cara Atasi Wifi Connect Tapi Tiada Internet unifi


Anda boleh cuba login ke router page pada browser dan semak bahagian wireless setting. Untuk IP router samaada 192.168.0.1 atau 192.168.1.1. Anda perlu ketahui jenama dan jenis router yang digunakan untuk pastikan IP router. Boleh semak di buku manual router.

1. Anda boleh cuba setkan semula password WiFi yang baru atau nama WiFi anda yang baru.
2. Ubah wireless channel/Change Wi-Fi Channel. Anda boleh ubah wireless channel pada router supaya semua device boleh connect.

Wireless signals work on different channels similar to radio signals, and all routers near your area are connected to these channels. Please follow the below steps:
  • Download any ‘Wifi Analyzer’ app from Android PlayStore or iOS App Store.
  • Open the app and identify your WiFi SSID channel, and check whether the channel is interfering with other WiFi in the same channel. If the channel is crowded, your wifi may suffer. If there is a less crowded channel, you may configure the WiFi channel in your Unifi router.


3. Ada masalah pada ISP network

Jika semua langkah telah dibuat dan masih tak boleh connect, teruslah hubungi Pegawai khidmat pelanggan untuk laporan kerosakan teknikal. Biasa lepas buat troubleshooting, reset port, mereka akan ajukan report samaada wireless down atau Connected Cannot Browse.

Cara Atasi Wifi Connect Tapi Tiada Internet unifi

Semoga sedikit perkongsian di atas dapat membantu anda sedikit sebanyak untuk mengatasi masalah sambungan internet. Sekiranya tidak berjaya, anda bolehlah menghubungi TM di talian 100. Anda boleh klik sini untuk TM Hotline Number | Cara Hubungi Telekom Malaysia Untuk Aduan Kerosakan TM.

wifi connect tapi tiada internet, wifi connect tapi tiada internet unifi, wifi connect tapi tiada internet di laptop, wifi ada tapi no internet access, kenapa wifi connected tapi no internet access, kenapa wifi connect tapi no internet, unifi no internet after reset router, phone tak boleh connect wifi, unifi connection problem today, connected but no internet unifi,
Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post