Manfaat Goji Berry Untuk Kesihatan & Cara Masak Goji Berry - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Manfaat Goji Berry Untuk Kesihatan & Cara Masak Goji Berry

Trending

Manfaat Goji Berry Untuk Kesihatan & Cara Masak Goji Berry

Manfaat Goji Berry Untuk Kesihatan & Cara Masak Goji Berry | Goji berry atau juga disebut Chinese wolfberries merupakan buah yang banyak digunakan dalam perubatan tradisional dan sebagai tambahan dalam makanan di Cina. Terdapat dua jenis yang dikenal sebagai Lycium barbarum dan Lycium chinense yang keduanya termasuk dalam keluarga Solanaceae.

Manfaat Goji Berry Untuk Kesihatan & Cara Masak Goji Berry

Wolfberry telah dianggap berasal dari China dan dapat tumbuh di daerah yang lebih panas di seluruh dunia seperti Australia, Amerika Utara, Asia Tengah dan juga ditempat lain. Di negara China, Goji berry sangat istimewa kerana kebaikan goji berry terutamanya pada masyarakat Zhongning, negeri Ningxia. Penduduk Ningxia kebanyakannya beragama Islam dan ‎mengamalkan Gojiberry sebagai makanan harian untuk kekal sihat. Rata-rata, usia mereka melewati 100 tahun.

Goji berry terbukti mengandung banyak vitamin dan mineral penting seperti vitamin C, serat, zat besi, vitamin A dan juga 8 asid amino esensial yang diperlukan tubuh.


Cara Masak Goji Berry

Terdapat banyak cara masak goji berry ni. Buah beri ini biasa dijual dalam bentuk kering. Setelah dibasuh, boleh terus masukkan dalam hidangan setelah merendamkannya terlebih dahulu.

Manfaat Goji Berry Untuk Kesihatan & Cara Masak Goji Berry

Sebenarnya Kak Bell nak kongsi resepi maggi dengan goji berry aje. Kebetulan bila letak rasanya ngam dan sedap pulak tu. Bila dah basuh bersih, nanti cuma campakkan aje sedikit goji beri dalam masakan maggi korang. Mesti sedap! Sesambil tu, Kak Bell sharelah tentang kebaikan dan manfaat goji berry untuk kesihatan.

Goji berry boleh ditambah ke dalam yogurt atau bubur dan sesuai dibuat salad bagi yang berdiet. Selain itu boleh juga dibuat smoothie dan dijadikan teh goji beri.


Manfaat Goji Berry Untuk Kesihatan

Berikut ini beberapa manfaat buah goji berry untuk kesihatan.

1. Menjaga Kesehatan Mata
Khasiat goji berry untuk mata : Goji berry memiliki kemampuan untuk melindungi mata dari penyakit yang disebabkan peningkatan usia. Kandungan antioksidan zeaxanthin yang tinggi dapat membantu menghentikan kerosakan sel akibat sinar UV dan radikal bebas.

2. Melambatkan Proses Penuaan/Menjaga Kesihatan Kulit
Khasiat goji berry untuk kulit : Penelitian telah menunjukkan bahawa goji berry dapat membantu melindungi tubuh dari serangan radikal bebas. Selain itu, antioksidan dalam goji berry juga dapat membantu dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Penelitian telah menunjukkan bahwa antioksidan dalam goji berry signifikan untuk mengurangi peradangan kulit dan masalah kulit lainnya.


4. Membantu Menjaga Kadar Gula Darah (Diabetes)
Kebaikan goji berry untuk kurus : Salah satu manfaat kesehatan utama dari mengkonsumsi goji berry adalah bahwa goji berry dapat membantu dalam mengawal diabetes. Penelitian terbaru menunjukkan bahawa ekstrak buah goji berry memiliki sifat hipoglikemik yang cukup untuk mengawal kadar gula dalm darah.

5. Membantu Menurunkan Berat Badan/Mengontrol Kolesterol
Kolesterol adalah salah satu penyebab utama untuk penyakit kardiovaskular kerana pembuluh darah tersekat oleh kolesterol. pengambilan buah goji berry dapat mengurangi kadar kolesterol jahat atau LDL dalam darah.


6. Mencegah Kanser
Antioksidan, karotenoid seperti zeaxanthin dan vitamin C yang ada dalam goji berry dapat memerangi sel-sel kanker, melawan pertumbuhan tumor, menurunkan kadar inflamasi sitokin dan detoksifikasi tubuh dari racun berbahaya. Selain itu, goji berry juga memiliki sifat anti-penuaan dan menunjukkan aktiviti anti-tumor terhadap berbagai jenis sel kanser kulit dan tumor.

7. Mengurangi Kecemasan, Depresi, dan Gangguan Tidur
Sebuah kajian menunjukkan bahawa minuman jus goji berry secara teratur dapat membantu meningkatkan energi, menyihatkan hati dan meningkatkan kesihatan sistem pencernaan.

8. Meningkatkan Daya Tahan Tubuh
Radikal bebas dapat menyerang tubuh kita dari dalam. Pengambilan ekstrak goji berry digunakan untuk melindungi sel otak/neuron otak dari rosak dan menguatkan hati dari serangan radikal bebas.

Bagi yang tak pernah cuba makan goji berry ni bolehlah cuba nanti sebagai bahan tambah dalam hidangan atau masakan.

goji berry untuk kesuburan
cara masak goji berry
kebaikan goji berry untuk wanita
kebaikan jus goji berry
goji berry apa kebaikan

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post