Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

Trending

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia | Dalam kebimbangan terhadap kualiti udara akibat jerebu yang tidak sihat kepada pencemaran udara daripada lalu lintas, terbaru pula adalah kebimbangan tentang virus bawaan udara. Sejak pandemik Covid-19, ramai yang tergesa-gesa mendapatkan air purifier sebagai langkah penjagaan.

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

Dalam usaha mendapatkan udara bersih setelah setiap hari menghirup udara yang tidak baik dan membahayakan kesihatan, baru-baru ini Kak Bell dapatkan sebuah lagi pembersih udara rumah. Tambahan pula Kak Bell ada bela kucing, jadi memang perlu sangatlah ada sebuah lagi air purifier.

Di pasaran Malaysia, terdapat banyak jenis penapis udara dan setiap satunya ada ciri yang berbeza. Jenis dan ciri pilihan yang Kak Bell cari adalah air purifier dengan penapis HEPA (untuk bahan cemar udara pepejal) dan penapis karbon (bau dan sebatian kimia). Selain itu, nak cari air purifer yang senyap dan tidak berbunyi bising ketika menulenkan udara. Untuk air purifier terbaru, Kak Bell dapatkan Cosmo Pro® Air Purifier + 5-in-1 HEPA filter. Jom Kak Bell kongsikan lebih lanjut.


10 Sebab Kenapa Perlu Pilih Cosmo Pro Air Purifier

Cosmo Pro Air Purifier menggunakan teknologi terkini dengan reka bentuk pintar untuk sebuah pembersih udara yang tahan lama, senyap dan berkuasa. Jenama ini adalah penapis udara terbaik dan paling laris di Singapura dan juga Malaysia. Berikut adalah 10 Sebab Kenapa Perlu Pilih Cosmo Pro Air Purifier untuk kediaman korang!

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

1) 5-in-1 HEPA Filter, Menapis 99.97% Partikel Zarah Bawaan Udara
Dengan penapis HEPA 5-dalam-1 berkecekapan tinggi, penapis udara ini mampu menapis 99.97% Partikel Zarah Bawaan Udara seperti debunga, habuk, bakteria, asap tembakau dan juga virus. Model ini juga dilengkapi dengan Sensor PM2.5 berkuasa AI.

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

  • 1st: Pre Filter - Menapis partikel zarah besar seperti rambut, habuk, benang dari kain (lint) dan bulu haiwan.
  • 2nd: Cosmo Anti-Bac Shield - Berfungsi untuk membuang zarah mikron dan menyekat bakteria, debunga, habuk dari hama habuk serta menghalang pertumbuhan bakteria.
  • 3rd: H13 + Medical-grade HEPA filter - Menapis zarah mikron dan menyekat bakteria.
  • 4th: Activated Carbon Filter - Berfungsi untuk meneutralkan bau di udara dan menyerap formaldehid yang biasa ditemui di rumah dalam dapur gas, produk kayu, dan juga dinding dan lantai.
  • 5th: Photocatalyst Filter - Untuk membunuh bahan berbahaya hasil dari light energy/Light pollution

**Light pollution, or artificial light at night, is the excessive or poor use of artificial outdoor light, and it disrupts the natural patterns of wildlife, contributes to the increase in carbon dioxide (CO2) in the atmosphere, disrupts human sleep, and obscures the stars in the night sky


2) Reka bentuk Aerodinamik 360° Meliputi Sehingga 100m²
Cosmo Pro boleh meliputi kawasan yang luas sehingga 100m2 (saiz pangsapuri kecil). Ianya mampu bekerja meliputi ruang dapur, ruang tamu dan bilik tidur. Pendek kata ianya sesuai untuk pembersihan udara dari semua arah.

3) Super silent, Tidak Bising
Ketika bekerja, Cospo Pro hampir tidak mengeluarkan bunyi yang kuat. Bunyi yang dihasilkan cuma pada kadar 20dB yang bermaksud sangat senyap atau soft as a whisper.

4) Fungsi UVC Disinfection + Anion Function
Pembersih udara ini mempunyai lampu ultraviolet UVC untuk membunuh mikrob, kuman, bakteria dan virus dalam penapis dan aliran udara dalam beberapa minit. Fungsi anion pula dihidupkan secara default. Pelepasan Anion atau ion negatif ini berfungsi sebagai Vitamin dalam udara, untuk mencergaskan semua fungsi badan dengan menyingkirkan partikel kecil di udara.

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia


5) Reka bentuk Sleek Dan Kompak
Berukuran pada ketinggian 58cm dan lebar 29cm, Cosmo Pro mempunyai reka bentuk padat, inovatif tetapi dua kali lebih berkuasa. Rekaannya juga sesuai digayakan dan diletak di mana-mana sudut atau ruang dalam rumah.

6) Intelligent Technology AI
Menggunakan teknologi AI pintar, penderia PM2.5 mampu beri data analisis kualiti udara yang komprehensif dengan ketepatan 99.9%. Dengan tetapan auto, Cosmo Air Pro akan melajukan kipas jika kualiti udara rendah dan sebaliknya. Ianya memberikan kecekapan kawalan tenaga mengikut situasi secara automatik.

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

7) Real-Time Usage Monitoring Melalui Aplikasi
Cosmo Air Pro ialah sebuah peranti pintar (smart device) yang boleh dikendalikan melalui aplikasi Tuya Smart. Ini akan membolehkan anda mengendalikan dan menukar tetapan pembersih udara daripada telefon mudah alih anda. Pengguna boleh memantau kualiti udara daripada aplikasi pada telefon bimbit, menukar mod, set pemasa dan kawal semua tetapan melalui aplikasi. Sebelum itu, peranti mesti connect dengan WiFi.

8) Penunjuk/Indicator Penggantian Penapis
Penapis udara ini dilengkapi dengan filter replacement indicator untuk memastikan bahawa penapis udara berada dalam keadaan optimum apabila beroperasi. Apabila penapis perlu diganti, penunjuk set semula penapis akan berkelip.

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

9) Sesuai Untuk Rumah Dengan Haiwan Kesayangan
Lapisan penapis karbon Cosmo Air Pro dipasang dengan agen antimikrob unik yang dipanggil Pet Guardian. Ciri ini berfungsi seiring dengan arang teraktif untuk meneutralkan bau dengan berkesan terutamanya yang berkaitan dengan haiwan peliharaan. Pet Guardian berkesan meneutralkan bahan organik yang menyebabkan bau busuk dari kucing, anjing, arnab, guinea pig, hamster dan burung.

10) Penghantaran Percuma + Percubaan Percuma 20Hari
Dengan pembelian Cosmo Air Pro, korang akan dapat percubaan percuma selama 20 hari dan kos penghantaran adalah percuma. Jika tidak berpuas hati, bayaran balik penuh tanpa sebarang soalan dalam tempoh masa 20 hari. Selain itu, Pembersih Udara Cosmo Pro dilengkapi dengan waranti selama 5 tahun.


Spesifikasi/Cosmo Air Purifier Malaysia Price
Cosmo Pro® Air Purifier + 5-in-1 HEPA filter
NP: RM2,700.00
Current Price: RM1,500.00

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

  • 5 Year Warranty
  • Night Light Function
  • Soft as a whisper (20dB)
  • Coverage Area: Up to 100m²
  • Healthy Ion Release Function
  • Aerodynamic 360° design for air purification in all directions
  • AI-powered PM 2.5 Counter for 99.9% accurate readings
  • Dimensions
  • Height: 58 cm
  • Width: 29 cm

Note for cosmo air purifier filter replacement
*The air filters are not washable or reusable. Do not clean the filter with a vacuum.
*Do not touch the pleated filter surface, or smell the filter as it has collected pollutants from the air


Fungsi Medical Grade H13 Filter

Berikut adalah fungsi Medical Grade H13 Filter untuk menapis partikel berikut:
Debunga, habuk, kulat, Dust mites, partikel asap, Habuk Plumbum, hama haiwan, bulu haiwan, Asbestos. Pigmen Cat, racun serangga, Antraks, Habuk Karbon, Semua Bakteria, Asap Tembakau, partikel Pembawa Virus.

Carta Sistem Pengesan Kualiti Udara
Selepas on device, panel operasi digital akan berkelip kira-kira 30 saat. Sistem penderia pengesanan kualiti udara akan buat ujian dan paparkan result pada paparan digital panel operasi dengan penunjuk kualiti udara warna biru, hijau dan merah.

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

0-75 (Lampu Biru) - Good air quality
76-150 (Lampu Hijau) - Excellent air quality
151 above (Lampu Merah) - Poor air quality

Timer Function/Child Lock

Fungsi Pemasa: Boleh tetapkan masa bekerja dalam tempoh 1-12 jam. Device akan berhenti berfungsi secara automatik.

Child Lock: Tekan dan tahan butang pemasa selama 3 saat untuk menghidupkan kunci kanak-kanak. Dalam mod ini, butang lain pada panel kawalan tidak akan aktif.

Pelarasan Kelajuan Kipas Angin
Tekan butang kelajuan angin berulang kali untuk memilih kelajuan angin yang anda perlukan. Mod perubahan dalam susunan berikut : Rendah -> Sederhana -> Kuat -> Auto -> Tidur. Untuk Auto Mode, kelajuan angin dilaras secara automatik mengikut keadaan dan kualiti udara semasa.

Jika penunjuk tetapan semula penapis mula berkelip merah, gantikan penapis dan tahan butang selama 5 saat atau lebih lama untuk menetapkan semula hayat penapis. Ganti Setiap 12 bulan.

Fungsi WiFi
Tekan dan tahan butang selama 3 saat untuk menyambung ke wifi.


Cosmo Pro® Air Purifier Review/Cosmo Pro Air Purifier Review Malaysia

Kak Bell happy sangat bila dah pakai Cosmo Pro® Air Purifier + 5-in-1 HEPA Filter ni. Ianya senyap, mudah digunakan dan yang paling penting, meningkatkan kualiti udara yang kita sedut. Kak Bell dapati ada perbezaan ketara dalam kualiti udara di rumah dan tidur pun jadi lebih nyenyak. Untuk Cosmo Pro® Air Purifier Review/Cosmo Pro Air Purifier Review Malaysia, Kak Bell bagi 4.5/5 bintang!

Cosmo Pro Air Purifier Review 2022, Penulen Udara Tercanggih Di Malaysia

Lebih menarik dan best sebab Cosmo Pro Air Purifier ni ada sensor auto dan secara automatik akan lajukan kipas bila ada lebih banyak bahan pencemar di udara. Nanti korang akan dengar kipas berbunyi kuat sikit dan indicator akan tunjukkan kualiti udara turun dengan cepat ke kualiti udara yang baik. AI teknologi Cosmo Air Pro ni memang superb sebab super sensistive dalam mengesan kualiti udara yang buruk. Ianya dengan cepat membersihkan sebarang aroma yang kuat dan kualiti udara di dalam bilik lebih baik dan tidak lagi berbau hapak. Cosmo pro air purifier review reddit (baca juga).

Kak Bell tak tukar kepada Sleep mode pun sebab bunyinya amatlah perlahan dan tidak mengganggu sampai terfikir hidup ke tidak air purifier ni! Kak Bell tak check lagi kekotoran pada filter sebab baru pakai sebulan. Nanti Kak Bell update lagi selepas 12 bulan atau bila lampu filter dah berkelip merah!

Is cosmo air purifier good? Kesimpulannya, memang sangat mudah untuk gunakan dan kendalikan smart device Cosmo Air Pro ini melalui panel skrin sentuh atau melalui aplikasi Tuya Smart. Fungsi praktikal pembasmian kuman UV, pelepasan ion negatif anion bagi Kak Bell amat membantu untuk penghasilan udara bersih. Kak Bell recommended untuk korang cuba sendiri dan pasti puas hati.


Q&A

What does HEPA mean?
high-efficiency particulate air
It is an acronym for "high-efficiency particulate air [filter]" (as officially defined by the U.S. Dept. of Energy). This type of air filter can theoretically remove at least 99.97% of dust, pollen, mold, bacteria, and any airborne particles with a size of 0.3 microns (µm).

Do HEPA filters remove the Covid virus?
Portable air cleaners and HVAC filters can reduce indoor air pollutants, including viruses, that are airborne. By themselves, portable air cleaners and HVAC filters are not enough to protect people from the virus that causes COVID-19.

Do air purifiers use a lot of electricity?
Luckily, air purifiers don't use a whole lot of electricity. They have a maximum wattage of anywhere between 40W and 200W (even the biggest ones max out at 100W), and that's for the highest speed settings. You can easily run an air purifier on a lower 10-30 watt setting.

Sekarang anda boleh berehat dengan tenang di rumah sebab anda sedang menghirup udara paling bersih dengan Cosmo Pro Air. Untuk perbandingan fungsi dan kecekapan alat ni, korang boleh semak terus di website mereka. Kak Bell tak kongsi kat sini sebab ada perbandingan dengan jenama lain yang popular di Malaysia. Untuk maklumat lanjut, boleh layari laman sesawang di bawah.


Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post