10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022 - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal 10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Trending

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022 | Zaman sosial media dan era globalisasi mengubah trend pelancongan yang menjadikan aktiviti pelancongan sebagai satu keperluan dalam kehidupan generasi kini. Para pelancong tercari - cari di mana lagi tempat yang unik dan menarik untuk mereka lawati. Negeri Selangor tidak terlepas dalam membangunkan pelbagai produk pelancongan yang baru dan berinovatif semestinya untuk memberikan pengalaman yang indah kepada tetamunya.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Untuk artikel minggu ini, Pihak Tourism Selangor telah menyusun 10 Tempat Viral untuk anda lawati. Hanya tandakan kotak yang paling sesuai dengan bajet dan keinginan anda. Berikut adalah senarai 10 Tempat Tular “Viral” yang mungkin anda tidak tahu sebelum ini dan perlu anda lawati di Negeri Selangor.

1. D Virtual Park, Evo Mall Bangi
D Virtual Park, EvoMall Bangi adalah merupakan taman tema realiti maya yang terletak di dalam pusat membeli-belah, memberikan anda pengalaman permainan revolusioner yang akan memuaskan rasa lapar maya anda! D-Virtual Park, Evo Mall Bangi ialah taman realiti maya yang pertama di Semenanjung Malaysia dengan teater hologram. Lihat animasi hologram selama 10 minit yang dicipta sepenuhnya oleh pasukan kreatif mereka sendiri menggunakan perisian dan alatan animasi yang paling canggih dan kompleks. Ia juga mempunyai lapan tarikan realiti maya dan satu tarikan realiti tambahan. D-Virtual Park di EvoMall Bangi dibuka dari jam 10 pagi hingga 10 malam, dengan harga yang berbeza mengikut pakej harga.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Alamat : Lot T.14. T.25 Level 3, Evo Mall Bangi, Jalan Medan 2D, Seksyen 9, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor.


2. Splatter Art Factory, Subang Jaya
Seni adalah sejenis aktiviti yang menghilangkan tekanan. Kunjungi Splatter Art Factory di Subang Jaya jika anda ingin mencuba ekspresi seni yang unik. Anda akan diperkenalkan dengan pengalaman seni yang sangat unik dan juga menyeronokkan. Pakej mereka termasuk satu kanvas bawa pulang, serta berus, peralatan, warna akrilik, baju ponco keselamatan kasut dan cermin mata atau pelindung mata yang lain. Kemudian, berdasarkan imaginasi dan pilihan, anda boleh mencipta seni menggunakan pelbagai pendekatan. Ada yang menggunakan berus untuk memercikkan cat, yang lain menggunakan berus gigi untuk memercikkan warna, dan ada juga yang meletupkan belon untuk merwarnakan kanvas. Dibuka setiap hari dari 10.00 pagi hingga 5.00 petang kecuali hari Isnin.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Alamat : 49 & 50, Block C, Lot 777, Jalan Subang 4, Ultramine Industrial Park, 47610 Subang Jaya, Selangor.

3. Ruma Pokok, Sepang
Ruma Pokok merupakan sebuah kedai tumbuhan kafe yang terletak di pekan kecil iaitu Sungai Pelek, Sepang. Mengetengahkan elemen (kafe, karya & alam) yang berkait rapat dengan seni, alam semula jadi dan makanan barat seperti bebola daging, ikan bersalut & kentang dan jugak nasi ayam butter. Ruma Pokok di lihat menjadi satu tarikan baru di kawasan ini kerana dekorasi dengan kepelbagaian spesis pokok hijau memenuhi ruang kafe menjadikan suasana berbeza bagi kafe di sini dan menarik minat anak muda untuk "OOTD". Di Ruma Pokok suasana yang tenang dengan makanan yang ringan sesuai untuk lepak santai disini. Bukan sahaja suasana yang tenang dengan makanan yang mudah dan sambil menikmati minuman, pelanggan juga dapat membeli pelbagai jenis pokok yang terdapat disini. Di buka pada pukul 4.00 petang sehingga 12.00 tengah malam setiap hari kecuali hari Isnin.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Alamat : No 1, Kedai PLB, Taman Sri Merbau, Taman Seri Serbau, 43950 Sungai Pelek, Selangor.


4. Riverine Splash, Pulau Carey
Resort ini mempunyai Taman Tema Riverine Splash Water bertemakan suku kaum. Terdapat lebih 12 tarikan dan gelongsor yang anda kena cuba, antaranya Anaconda Tube Slide, Rimba River, Survival Park dan juga Kiddie Beats yang dikhaskan untuk kanak-kanak. Taman Tema Riverine Splash Water ini ditutup setiap hari Selasa dan dibuka pada pukul 10.00 pagi sehingga 6.00 petang. Harga kemasukkan untuk dewasa adalah RM58 manakala untuk kanak - kanak adalah RM38 untuk tiket sepanjang hari.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Alamat : Jalan Pulau Carey, Mukim Jugra, 42960 Pulau Carey, Selangor.

5. Stars Archery, Petaling Jaya
Stars Archery merupakan pengendali jarak jauh memanah dalaman terbesar di Malaysia, dengan tujuan untuk memperkenalkan semua orang kepada sukan memanah yang unik dan menghiburkan. Stars Archery ialah tarikan yang menarik ramai pelancong, pelawat, terutamanya remaja dan pelajar ke outlet mereka kerana ia adalah sukan yang ramai belum pernah alami. Memanah adalah sukan dan sejenis hiburan yang sesuai untuk pemanah yang baru nak memanah dan berpengalaman. Di buka setiap hari pada pukul 10.00 pagi sehingga 10.00 petang.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Alamat : F1.26, 3, Jalan PJS 11/15, Bandar Sunway, 46150 Petaling Jaya, Selangor.


6. Nafas Cube & Nanas Montel Cafe, Serdang
Kenapa anda perlu alami NAFAS Cube @ MARDI yang terletak di MAEPS Serdang, Selangor? Untuk tetamu yang mencari lokasi percutian yang unik dalam masa yang singkat. Dengan penginapannya yang tersendiri dan selesa, NAFAS Cube menyediakan tempat percutian yang tenang jauh dari kesibukan dan kesibukan bandar. Tapak yang dikendalikan sepenuhnya oleh Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS) itu merupakan destinasi popular bagi pengunjung yang mencari pengalaman agropelancongan yang unik dan mendebarkan.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

NAFAS Cube menawarkan bilik gaya hotel dengan konsep berasaskan bekas dan pembetung (paip pembetung konkrit). NAFAS Cube juga menyediakan konsep glamping, atau berkhemah dengan pemandangan tasik yang indah, untuk individu yang menikmati percutian berkhemah. Bagi mereka yang menggemari tempat penginapan jenis culvert dan tandas disediakan tidak jauh dari bilik. Harga yang ditawarkan untuk sebuah culvert adalah antara RM120 hingga RM150 untuk satu malam bagi sebuah katil queen atau dua katil single. Penginapan jenis kontena pula menyediakan bilik air dan tandas di dalam bilik dan harga bilik penginapan adalah daripada RM150 hingga RM250 satu malam.


Hidangan yang berasaskan nanas pasti menyelerakan. Nanas Montel Cafe juga yang berdekatan dengan situ juga menjadi pilihan pelawat di sana kerana Nanas Montel Cafe menawarkan aiskrim nanas yang anda tidak pernah rasai, jus nanas yang menyegarkan, popia nanas dan karipap nanas yang sungguh lazat dan banyak lagi. Di buka setiap hari dari 9.30 pagi hingga 7.00 malam. Alami hidangan yang menyelerakan dan juga boleh menginap di NAFAS Cube yang begitu selesa dan mendamaikan.

Alamat : Jalan MAEPS 4/1, 43400 Serdang, Selangor.

7. Saville Wonderland, Semenyih
Selamat datang ke Saville Farm yang merupakan ladang agro yang terletak di Semenyih. Ia juga adalah pusat penetasan, penternakan dan jualan ayam kampung. Tarikan yang terdapat di Saville Wonderland juga adalah Mini Santuari Kancil/Pelanduk, memancing ikan air tawa, petting zoo, ATV ride, Taman Ulaman dan Herba. Saville Wonderland akan dibuka setiap hujung minggu dan juga menawarkan homestay kontena premium "Barn Stay". Anda juga berpeluang merasai tinggal di kebun yang dilengkapi dengan pelbagai kemudahan, pemandangan yang cantik dan tenang. Terdapat kolam ikan dan anak sungai di hadapan kediaman kebun kami dan menikmati permandangan dan suasana ladang ternakan dan tanaman buah - buahan.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Alamat : SAVILLE FREE RANGE AGRO, TAMAN AGROTEKNOLOGI, 1A, Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir, 43500 Semenyih, Selangor.

8. 20 Laman Cafe, Bangi
Mengapa tidak berkunjung ke 20 Laman Cafe jika anda masih mencari tempat untuk makan? Ia membukakan selera sesiapa sahaja yang berkunjung dengan keinginan merasai masakan tradisional Negeri Sembilan dan masakan Melayu, serta pelbagai jenis ulaman. Masakkan Lemak Cili Padi Ikan Salai dan Daging Salai adalah dua hidangan istimewa yang paling popular. Terdapat lebih sepuluh jenis masakan Melayu yang berbeza, sebagai tambahan kepada hidangan cili padi yang disajikan setiap hari. Pelanggan juga menikmati juadah Asam Pedas Melaka dan Tempoyak Ikan Patin Pahang. 20 Laman Cafe dibuka setiap hari kecuali Jumaat dan Sabtu, dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Alamat : 20, Jalan Damai 8, Taman Desa Damai, 43650 Bangi, Selangor.


9.Paya Indah Discovery Wetland, Dengkil
Kehijauan yang subur seluas 1,111 ekar dan tasik besar yang membentuk Paya Indah Discovery Wetlands adalah tempat perlindungan alam semula jadi di mana haiwan telah membina rumah mereka. Populasi tumbuhan dan haiwan telah berkembang menjadi ratusan kerana usaha pemuliharaan berterusan selama bertahun-tahun, menghasilkan persekitaran yang pelbagai yang sesuai dengan kehidupan dan aktiviti hari ini. Taman tanah lembap terbesar di Lembah Klang akan menjadi rumah kepada aktiviti luar yang baharu dan mendebarkan. Ia lebih daripada mencukupi untuk semua orang, sama ada untuk percutian hujung minggu yang cepat atau hari keluarga yang menyeronokkan! Salah satu cara terbaik untuk mempelajari dan mengalami kepelbagaian biologi Malaysia adalah dengan melawat Paya Indah Discovery Wetlands.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022


Alamat: Discovery Wetlands Centre Discovery Park, Persiaran Cove Central, Bandar Gamuda Cove, 42700 Dengkil, Selangor.

10. Future Land Fun Zone, Petaling Jaya
Adakah anda sedang mencari cara yang menyeronokkan untuk menghabiskan masa berkualiti bersama rakan dan keluarga anda? Hanya bawa mereka ke Sunway Pyramid's Future Land Fun Zone! Pusat hiburan keluarga yang futuristik, menawarkan aktiviti realiti maya yang menghiburkan dengan teknologi canggih. Bersedia untuk dihiburkan dengan pelbagai permainan simulator 360 yang pastinya akan mendebarkan anda! Simulator 360 Flight dan ExoJet, Mirror Maze, VR Hero, 6D Cinema dan VR Car simulator hanyalah beberapa tarikan utama yang menggunakan teknologi canggih dan peralatan canggih. Future Land sesuai untuk hujung minggu yang menyeronokkan bersama keluarga atau jika anda ingin menyerikan percutian sekolah anak-anak anda. Waktu operasi bermula dari 10.00 pagi hingga 10.00 malam setiap hari.

10 Tempat Perlancongan Viral Dan Baru Di Negeri Selangor 2022

Alamat: F1, 20, Sunway Pyramid Mall, Jalan PJS 11/15, Bandar Sunway, 46150 Petaling Jaya, Selangor.

Selain daripada tempat pelancongan yang “viral” dan baru di Negeri Selangor yang dinyatakan di atas, Selangor menawarkan banyak lagi tempat menarik yang patut anda lawati, terutamanya pada tahun 2022. Disebabkan negeri Selangor merupakan destinasi pelancongan yang menarik, tular dan terkemuka di Malaysia, negeri Selangor akan membuat perjalanan anda berpengalaman dan unik; Jadi Apa Tunggu Lagi? Jom "Pusing Selangor Dulu!".

Untuk informasi lanjut, layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di Selangor.Travel
Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post