Sejauh Mana Keberkesanan Dan Selamatkah Vaksin Covid-19? - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal Sejauh Mana Keberkesanan Dan Selamatkah Vaksin Covid-19?

Trending

Sejauh Mana Keberkesanan Dan Selamatkah Vaksin Covid-19?

Setelah tempoh 1 tahun pandemik Covid-19, penyelidik dari beberapa firma farmaseutikal dunia telah berjaya membangunkan dan mencipta vaksin bagi coronavirus. Buat masa sekarang terdapat beberapa jenis vaksin Covid-19 yang berjaya dihasilkan dan beberapa jenis lagi yang masih dalam proses pembangunan sebelum World Health Organization (WHO) dan US Food And Drug Administration (FDA) beri kelulusan. 


Seiring kejayaan penghasilan vaksin Covid-19, terdapat juga perbahasan hangat berkenaan selamatkah vaksin Covid-19?. Ramai juga yang menyuarakan rasa bimbang terhadap vaksin yang akan diberikan kepada rakyat Malaysia khususnya. Selamatkah Vaksin Comirnaty dari Pfizer? Atau vaksin Covid-19 dari Moderna dan AstraZenec jauh lebih baik?

Untuk artikel ini, Kak Bell cuba rangkumkan tentang sejauh mana keberkesanan beberapa jenis vaksin Covid-19 yang ada dan sedikit info tentang jenis dan cara vaksin tersebut bertindak. Vaksin-vaksin ni telah diuji dalam beberapa fasa kajian terhadap pesakit Covid-19 untuk meneliti keberkesanannya bagi menangani virus coronavirus. Jika terdapat kekhilafan, mohon diperbetulkan.


Jenis-Jenis Vaksin Covid-19

Secara ringkasnya, vaksin yang dimasukkan ke dalam badan adalah untuk mempercepatkan proses pengenalan sesuatu virus sebelum badan kita yang kenal virus tersebut saat virus memasuki badan. Virus ni ada parasit yang akan menggunakan sel hos dalam badan untuk bereplikasi dan seterusnya menghasilkan lebih banyak partikel virus.

Partikel virus ini akan pecahkan sel-sel badan kita yang akhirnya menyebabkan sel dalam badan kita mati. Jadi, bila vaksin digunakan, virus tersebut tidak sempat nak masuk ke dalam sel badan sebab antibodi dah boleh cernakan virus tersebut melalui sistem imunisasi kita.



Untuk vaksin Covid-19 ni kebanyakannya menggunakan Teknologi mRNA (messenger RNA/asid ribonukleik pengutus), inactivated vaccine (killed/altered vaccine) dan Adenovirus-vectored vaccines (guna harmless virus).

Bila diberi suntikan vaksin tidak kiralah mana-mana jenis vaksin, sel imun kita akan menghasilkan antibodi dan sel memori akan terhasil dari sel-sel B. Apabila virus sebenar masuk dalam badan, sel sel memori ni tadi akan kenal antigen/spike/protein sarsCov2 virus protein (dalam kes penyakit Covid-19) dan serta-merta akan menyerang virus tersebut kerana badan telah bersedia menyerang dan bertindakbalas terhadap bendasing yang masuk.


Teknologi mRNA
Vaksin mRNA ini menggunakan urutan kod genetik virus yang akan menghasilkan protein yang menyerupai spike protein virus corona tersebut. Bezanya, spike protein yang dihasilkan oleh vaksin mRNA ini adalah tidak berbahaya, dan tidak menyebabkan jangkitan. Bila virus corona menyerang, badan akan detect sebagai bendasing dan antibodi akan dihasilkan untuk melawan virus covid tadi.

Vaksin Comirnaty Dari Pfizer-BioNTech (UK-German)

Teknologi Virus Tidak Aktif
Bagi vaksin menggunakan teknologi virus tidak aktif (inactivated vaccine/ killed vaccine) ianya akan guna sampel dari virus corona sendiri tetapi telah dinyahaktif. Vaksin ini bekerja untuk menguatkan sistem kekebalan tubuh sehingga antibodi dapat melawan virus Covid-19. Kaedah ini merupakan kaedah biasa dan paling lama digunakan dalam vaksinasi.

Vaksin Sinovac dari China

Teknologi Vaksin Vektor Adenovirus
Untuk vaksin yang menggunakan Adenovirus atau vaksin vektor pula menggunakan virus flu. Ada yang gunakan Adenovirus 26 dan Adenovirus 5 untuk sel badan hasilkan antibodi sendiri bagi menghasilkan antibodi.

Teknologi Vaksin Subunit Protein
Yang terakhir adalah vaksin subunit protein yang dibuat dari virus serangga yang disebut baculovirus. Cara bekerjanya sama sahaja dengan vaksin Adenovirus.

Buat masa ini terdapat beberapa jenis vaksin yang telah diluluskan oleh WHO iaitu vaksin dari firma Pfizer-BioNTech, Moderna, AstraZeneca dan Serum Institute Of India. Manakala jenis vaksin yang lain masih dalam proses review dan berkemungkinan hasil keputusan akan diperolehi pada awal Mac 2021.


Berikut adalah beberapa jenis vaksin Covid-19 dan senarai pengeluarnya:
1) Vaksin Comirnaty/BNT162b2; Pfizer-BioNTech (US, Jerman)
2) Vaksin Moderna/mRNA-1273; Moderna (US)
3) Vaksin Covishield/AZD1222/ChAdOx1-S; AstraZeneca/Oxford) (US-India)
4) Vaksin Covaxin/AZD1222/ChAdOx1-S; AstraZeneca/Oxford-SKBio (US-Korea)
5) Vaksin CoronaVac/SARS-CoV-2; Sinovac (China)
6) Vaksin Covishield/ChAdOx1-S; Serum Institute Of India (India)
7) Vaksin Sputnik V; Gamaleya Centre (Rusia)

Baca juga > Apa Perbezaan RTK Antigen Test & RT-PCR?



Semua vaksin-vaksin ini akan diurus dibawah COVAX Facility, sebuah badan yang dipimpin oleh Gavi (Vaccine Alliance) bersama dengan Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) dan WHO dengan tujuan mempercepatkan pengembangan dan pembuatan vaksin COVID-19, serta untuk menjamin akses yang adil dan saksama untuk setiap negara di dunia bagi mendapatkan vaksin Covid-19.


Sejauh Mana Keberkesanan Vaksin Comirnaty Pfizer, Moderna dan AstraZeneca?

Buat masa ini, vaksin yang menggunakan teknologi mRNA telah diluluskan FDA. Vaksin Pfizer dan Moderna yang menggunakan teknologi mRNA boleh dihasilkan dengan cepat tetapi memerlukan kaedah penyimpanan efektif di bawah suhu -70 (Prizer) dan -20 darjah selsius (Moderna). Sesetengah negara beriklim tropikal seperti Afrika dan Amerika Latin akan hadapi masalah untuk menyediakan infrastruktur bagi transportasi vaksin berkenaan. 


Oleh yang demikian, China mengambil langkah mengeluarkan CoronaVac (inactivated vaccines) yang tidak memerlukan vaksin disimpan dalam ultra-cold freezers seperti vaksin yang dikeluarkan UK.

Selepas pemberian 13.8 juta dos vaksin Pfizer-BioNTech dan Moderna kepada penduduk A.S dan 11 juta dos vaksin Covishield di India, keberkesanan vaksin berkenaan telah diuji. Kebanyakan laporan menunjukkan adanya kesan sampingan yang tidak serius seperti sakit kepala, sakit otot/sakit sendi dan keletihan tetapi tidak ada kematian yang disebabkan oleh vaksin tersebut. Jadi vaksin berkenaan telah disahkan selamat untuk digunakan.


  • Vaksin Pfizer-BioNTech - 95% efektif (selepas suntikan yang kedua)
  • Vaksin Moderna - 94% efektif
  • Vaksin AstraZeneca -76% efektif (tempoh tiga bulan selepas dos pertama)
  • Vaksin ChAdOx1-S - 63.09% efektif (sesuai untuk negara berpendapatan rendah dan sederhana kerana keperluan penyimpanan yang mudah)
  • Vaksin Sinovac - 50.4% efektif
  • Vaksin Sputnik V - 91% efektif
  • Vaksin Sinopharm - 79.34% efektif

Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan Bermula 24 Februari 2021

Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan akan bermula 24 Februari 2021 dan mempunyai 3 fasa. Fasa 1 (Februari-April 2021) bagi petugas barisan hadapan, Fasa 2 (April-Ogos 2021) untuk warga emas berumur 60 tahun ke atas dan golongan berisiko tinggi dan Fasa 3 (Mei 2021-Februari 2022) untuk penduduk di Malaysia berumur 18 tahun ke atas.

Sebenarnya Kak Bell nak ulas tentang vaksin Pfizer-BioNTech yang telah sampai ke Malaysia. Disebabkan tak nak artikel terlalu panjang, jadi Kak Bell akan kongsikan dalam artikel seterusnya. Walaubagaimanapun Kak Bell harap kita semua dapat mengubah sikap dan mentaliti bagi menangkis persepsi negatif terhadap penerimaan vaksin COVID-19. Stay safe semua!

https://www.who.int/
https://www.malaysiakini.com/news/558191
Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post