Resepi Nasi Goreng Cili Kering - Ini Adalah Bellarina Natasya Resepi Nasi Goreng Cili Kering

Trending

Resepi Nasi Goreng Cili Kering

Hi Korang! Kebiasaannya kalau masak nasi goreng mesti buat nasi goreng cili api je (Resepi Nasi Goreng Kampung Bellarina). Btw, harini Kak Bell share resepi nasi goreng menggunakan cili kering pulak. Boleh tahan jugak rasa pedasnya. Actually Kak Bell gunakan 10 tangkai cili kering dalam masakan ni, untuk kurangkan rasa pedas, so Kak Bell kurangkan jumlah bilangan cili kering tu dalam senarai bahan. Walaupun pedas tetap menambah. Macam mana tu?

Resepi Nasi Goreng Cili Kering

Bahan A
3 cawan nasi
1 biji telur
1 mangkuk kacang panjang
Garam secukupnya
Minyak untuk menumis

Bahan B (bahan tumbuk)
5-6 tangkai cili kering 
*(rebus dahulu supaya lembut)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 cm belacan
Segenggam ikan bilis

Resepi Nasi Goreng Cili Kering


Cara memasak:
1) Tumbuk kasar semua bahan B.
2) Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan B sampai naik bau dan sedikit garing. Kemudian boleh tambahkan garam dan serbuk perasa jika suka.
3) Masukkan kacang panjang yang dah dihiris, kacau sekejap.
4) Ketepikan bahan dalam kuali dan pecahkan telur kat tengah kuali, kacau sampai telur masak.
5) Masukkan nasi dan kacau rata sebati dengan rencah. Goreng nasi lama sikit sampai supaya nasi sedikit kering.

Resepi Nasi Goreng Cili Kering


Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at [email protected]

Previous Post Next Post