17 Tahun Perjalanan Blog IAMFUZY: Dari Hobi Menjadi Platform Berkongsi Informasi - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal 17 Tahun Perjalanan Blog IAMFUZY: Dari Hobi Menjadi Platform Berkongsi Informasi

Trending

17 Tahun Perjalanan Blog IAMFUZY: Dari Hobi Menjadi Platform Berkongsi Informasi

www.iamfuzy.com, sebuah blog yang telah berusia 5 tahun, telah menghasilkan berbagai konten menarik selama 17 tahun keberadaannya. Blog ini awalnya dimulai sebagai hobi untuk berkongsi pengalaman bekerja, kehidupan keluarga, kesihatan, tips perkahwinan, destinasi percutian, tempat makan dan berbagai pengalaman lainnya yang diabadikan sebagai kenangan.

17 Tahun Perjalanan Blog IAMFUZY: Dari Hobi Menjadi Platform Berkongsi Informasi

Seiring berjalannya waktu, blog ini telah ditingkatkan menjadi sebuah platform yang berfokus pada berbagi informasi yang bernilai kepada masyarakat umum. Bukan sekadar blog syok sendiri tetapi blog yang ada value dan identiti disamping dapat menjana pendapatan.

Salah satu pencapaian yang membanggakan sebagai seorang penulis blog adalah ketika artikel-artikel yang dikongsikan beberapa tahun yang lalu, seperti artikel tentang tempat makan enak dalam entri 6 Tempat Makan Bila Berada Di Pekan, masih mendapat tempat dan menjadi rujukan hingga ke hari ini.


Perjalanan sebagai Penulis Blog dan Blogger Malaysia

Blog ini pertama kali dibuat dengan nama sweetsourleyradotblogspot pada tahun 2006, awalnya hanya sebagai blog catatan peribadi. Namun, pada tahun 2016, blog ini mulai menerima tawaran untuk menulis artikel berbayar, dan dan kemudian mendapat pendedahan berkenaan personal branding semasa menghadiri SBB anjuran Denaihati Networks pada tahun 2017.

Pentingnya personal branding membuat pemilik blog memutuskan untuk mengubah nama blog menjadi umifuzydotblogspot dan blog sweetsourleyradotblogspo ditukar menjadi umifuzydotcom pada tahun yang sama. Pemilik blog merasa bangga dapat mengenali ramai blogger hebat yang berkongsi ilmu tentang keywords, SEO dan sebagainya.


Pada tahun 2019, masalah berpanjangan domain umifuzy muncul, dan blog terpaksa melakukan rebranding akhirnya dengan nama www.iamfuzy.com. Meskipun sedih karena harus berjuang untuk membangun kembali blog dan memastikan Google mengindeks domain baru, pemilik blog tetap bersemangat dan berusaha untuk mendapatkan peringkat di hasil pencarian.

Kenali Sang Pemilik Blog IAMFUZY

Penulis dan pemilik blog ini, yang berusia 54 tahun, lebih akrab dipanggil dengan sebutan Fuzy, Kak Fuzy, atau Umi Fuzy oleh mereka yang mengenalnya. Sebelum menjadi seorang blogger sepenuh masa, dia pernah bekerja sebagai salesgirl, kerani, setiausaha di syarikat IT dan syarikat multinasional, Pengurus Cawangan syarikat pelancongan dan jawatan terakhir sebagai Pengurus Pembangunan Perniagaan pada tahun 2019.

17 Tahun Perjalanan Blog IAMFUZY: Dari Hobi Menjadi Platform Berkongsi Informasi

Interaksi dengan klien dari luar negeri membuka mata beliau dan menyedarkan akan kebolehan dan minat untuk menulis dan seterusnya memupuk minat menulis untuk berkongsi cerita menarik. Tidak disangka, suaminya yang bekerja sebagai seorang pegawai negeri memiliki keterkaitan dengan dunia media, yang membuatnya semakin tertarik dengan bidang tersebut.

Selain menulis blog, Kak Fuzy juga memiliki minat dalam bidang IT, serta gemar mengumpul koleksi dan membaca novel. Koleksi majalah Remaja, Pengantin, Dekorasi, Gila-Gila, Ujang, Gelihati, dan novel-novel karya Tamar Jalis yang dimiliki suaminya pun masih tersimpan dengan rapi.


Misi dan Visi sebagai Penulis Blog
Menulis blog bukan seperti dulu yang menulis ikut sesuka hati. Menulis bukan semata dikenali sebagai penulis murahan tanpa penulis yang memberi ilmu dan perkongsian yang baik dan berkualiti.

Usia bukan penghalang untuk menjadi penulis yang baik dan tidak kira berapa usia kita, cari ilmu bermanfaat dan belajar apa yang perlu untuk memperbaiki penulisan dan tidak berhenti belajar terutama tentang teknik penulisan SEO.

Memang menjadi satu kepuasan bila artikel yang ditulis mendapat view tanpa henti seperti destinasi percutian, recommend tempat makan, pengalaman peribadi dan pelbagai cerita dan perkongsian lain yang tulus dan ikhlas.

Ada banyak perubahan dalam gaya penulisan, dan yang pasti, sebagai seorang penulis, kita harus terus belajar untuk memastikan hasil yang maksimal dan mampu menghasilkan pendapatan dari tulisan kita.

Paling penting adalah menulis dengan etika yang baik, menjaga bahasa yang digunakan, menghormati sumber informasi, dan tidak memplagiat artikel orang lain agar kita selalu merasa tenang dan bertanggung jawab atas tulisan kita sendiri.
Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post