13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya - Ini Adalah Bellarina Natasya | Bella Jamal 13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

Trending

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya | Terdapat 13 vitamin penting untuk tubuh kita iaitu Vitamin A, Vitamin C, Vitamin D, Vitamin E, Vitamin K, dan Vitamin B yang terdiri daripada thiamine (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pantothenic acid (B5), pyroxidine (B6), biotin (B7), folate (B9) dan cobalamin (B12). Vitamin ini dikelaskan sebagai sama ada vitamin larut air atau lemak. Vitamin yang larut dalam lemak disimpan dalam hati, jaringan lemak, dan otot tubuh, sedangkan vitamin yang larut dalam air tidak disimpan di dalam tubuh.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

Vitamin A, D, E, dan K adalah empat vitamin larut lemak dan tersimpan dalam jaringan lemak tubuh kita. Sementara 9 vitamin lainnya adalah vitamin yang harus dilarutkan oleh cairan tubuh dan akan dibuang dari tubuh kita semasa kita buang air kecil. Vitamin B12 adalah satu-satunya vitamin yang larut oleh air yang disimpan dalam ginjal kita.

13 vitamin penting ini diperlukan oleh tubuh manusia untuk kekal sihat dan setiap satunya boleh diperolehi melalui pelbagai jenis makanan. Berikut adalah 13 vitamin yang paling penting untuk tubuh beserta fungsinya.


1) Vitamin A
Vitamin ini sangat penting untuk mengekalkan sistem imun dan penglihatan yang baik. Vitamin A juga berkaitan dengan pembentukan tulang, gigi dan kulit yang sihat.

Apakah makanan yang kita dapat vitamin A?
Anda boleh mendapatkannya melalui lobak merah, lada, mangga, betik, telur, keju, susu, hati, aprikot, sayur-sayuran berdaun hijau dan ikan.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya


2) Vitamin B1 (Tiamin)
Karbohidrat berfungsi sebagai bahan penghasilan tenaga untuk badan kita. Vitamin B1 memberi kita tenaga, yang membantu organ dan tisu badan kekal sihat dan bertenaga.

Apakah makanan yang kita dapat sumber vitamin B1?
Kacang, buah, telur, roti gandum, hati, daging tanpa lemak, produk bijirin penuh, kacang, kekacang, susu, dsb.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

3) Vitamin B2 (Riboflavin)
Vitamin B2 bertindak dalam proses detoksifikasi badan daripada bahan berbahaya, di samping bertindak bersama-sama dengan vitamin lain untuk memperbaiki kulit, membran mukus dan penglihatan.

Apakah makanan yang kita dapat sumber vitamin B2?
Ia boleh didapati daripada susu, telur, asparagus, bayam, salmon, brokoli, daging lembu, cendawan, beras dan beberapa bijirin.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya


4) Vitamin B3 (Niasin)
Vitamin ini akan membantu mengekalkan kulit anda sihat dan berseri, serta membantu sistem saraf anda dan mengawal paras kolesterol darah. Ia membantu neuron berkomunikasi dengan betul, dan juga mengantara pengeluaran hormon steroid.

Apakah makanan yang kita dapat sumber vitamin B3?
Anda boleh mendapatkan vitamin ini melalui daging, ikan, telur, susu dan tepung gandum.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

5) Vitamin B5 (Asid Pantothenic)
Ia membantu dalam mendapatkan tenaga melalui makanan, dalam penghasilan kolesterol dan lemak penting yang lain. Ia berkaitan secara langsung dengan metabolisme dan sintesis karbohidrat, protein dan lemak.

Apakah makanan yang kita dapat sumber vitamin B5?
Anda boleh mendapatkan vitamin B5 melalui ayam dan daging lembu, tomato, telur, brokoli, bijirin penuh dan kentang.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya


6) Vitamin B6 (Pyridoxine)
Ia membantu dalam pembentukan sel darah merah dan mengekalkan fungsi otak. Vitamin ini secara langsung berkaitan dengan protein yang mengambil bahagian dalam banyak tindak balas kimia yang dijalankan oleh badan.

Apakah makanan yang kita dapat sumber vitamin B6?
Anda boleh mendapatkan vitamin ini melalui ikan, daging, soya, kacang tanah, susu, kentang dan beberapa bijirin penuh.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

7) Vitamin B7 dan B8 (Biotin)
Vitamin ini secara langsung berkaitan dengan proses mendapatkan tenaga, selain mempengaruhi metabolisme protein dan lemak. Ia penting untuk sintesis dan degradasi lemak dan asid amino.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

8) Vitamin B9 (Asid Folik)
Vitamin asas untuk penyelenggaraan dan pembaikan sel. Ia membantu dalam pembentukan sel darah merah, penjanaan semula tisu dan sintesis DNA.

Apakah makanan yang kita dapat sumber vitamin B9?
Brokoli, pucuk Brussels, hati, sayur-sayuran berdaun hijau seperti bayam, juga kacang ayam dan beberapa bijirin.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya


9) Vitamin B12 (Cyanocobalamin)
Ia adalah vitamin penting untuk tindak balas metabolik badan kita yang betul. Di samping itu, ia mengganggu penyelenggaraan sistem saraf, serta meningkatkan penjanaan sel darah merah.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

10) Vitamin C (Asid Askorbik)
Membantu dalam penyelenggaraan dan penjanaan semula tisu selular, dan ia bertindak sebagai antioksidan dan menggalakkan penyembuhan luka yang cepat dan betul. Vitamin C membantu mengekalkan kesihatan gigi dan gusi, serta membantu badan menyerap zat besi dengan lebih baik.

Apakah makanan yang kita dapat sumber vitamin C?
Anda boleh mendapatkannya daripada banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, seperti, oren, lada benggala, strawberi, kismis hitam, brokoli, pucuk brussel, kentang, kembang kol, bayam dan buah sitrus dan lain-lain.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya


11) Vitamin D (Kalsiferol)
Membantu dalam penyerapan kalsium dan fosforus, serta dalam pembekuan darah dan fungsi otot. Walaupun ia adalah vitamin yang boleh diperolehi dengan pendedahan kepada cahaya matahari, kita juga mendapatnya daripada pengambilan makanan tertentu.

Apakah makanan yang kita dapat sumber vitamin D?
Sebilangan kecil vitamin D boleh diperolehi melalui ikan berminyak seperti makarel, sardin, salmon, dan herring. Sebaliknya, kami juga mendapatinya dalam daging merah, hati, kuning telur dan beberapa bijirin.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

12) Vitamin E (Tocopherol)
Ia berfungsi sebagai antioksidan, menghalang kemerosotan sel-sel otot, kardiovaskular dan sistem saraf. Selain itu, ia membantu vitamin K bertindak lebih berkesan dan bekerjasama dalam pembentukan sel darah merah.

Apakah makanan yang kita dapat sumber vitamin E?
Kita dapati ia dalam makanan seperti alpukat, gandum, kacang, bayam, brokoli, asparagus, betik, mangga, buah zaitun, minyak zaitun dara dan beberapa kacang.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

13) Vitamin K (Phytomenadione)
Vitamin K membantu membuat pelbagai protein yang diperlukan untuk pembekuan darah dan pembinaan tulang. Prothrombin adalah protein yang bergantung kepada vitamin K yang terlibat secara langsung dengan pembekuan darah. Osteocalcin adalah satu lagi protein yang memerlukan vitamin K untuk menghasilkan tisu tulang yang sihat.

Apakah makanan yang kita dapat sumber Vitamin K?
Kita boleh menemuinya dalam sayur-sayuran seperti salad, brokoli, bayam, asparagus, kembang kol, kubis, telur, bijirin, ikan dan daging lembu.

13 Vitamin Penting Untuk Badan Anda Dan Sumber Mendapatkannya

Pengambilan Buah-Buahan Dan Sayur-Sayuran 5 Kali Sehari
Disebabkan sumber utama untuk mendapatkan kebanyakan vitamin adalah daripada buah-buahan dan sayur-sayuran, pengambilan 5 hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan segar setiap hari secara amnya adalah disyorkan.


Risiko Mengambil Terlalu Banyak Suplemen
Secara amnya, lebih baik untuk mendapatkan vitamin daripada makanan segar daripada makanan tambahan, kerana fakta bahawa pengambilan terlalu banyak suplemen boleh menjadi toksik kepada badan.

Perlu berhati-hati dengan pengambilan vitamin A, D, E dan K yang berlebihan. Vitamin larut lemak ini disimpan dalam tisu lemak badan dan di dalam hati. Jika diambil dalam jumlah yang tinggi, ia boleh menyebabkan kerosakan hati atau pembekuan darah yang boleh menyebabkan serangan jantung dan strok.


vitamin penting untuk tubuh, vitamin untuk tinggi badan dewasa, badan kita perlu berapa mg vitamin c, vitamin untuk badan, vitamin body up, vitamin untuk kesehatan badan, vitamin untuk daya tahan tubuh, vitamin untuk kesegaran tubuh, vitamin untuk imun tubuh covid, jenis vitamin dan sumbernya, jenis-jenis vitamin dan fungsinya, vitamin untuk kuatkan antibodi dewasa, manfaat vitamin,

Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

Previous Post Next Post