Trending


Tempe & Ikan Bilis Goreng Sambal

Hi uolss. Sebenarnya dah tak tau nak masak apa. Boring la kan asyik menu yang sama je. Check peti ais ada tempe, so teringin nak cuba tempe goreng sambal jawa. Kaedahnya bahan2 tak cukup pulak. Hasilnya, buat sambal goreng biasa ajelah. Btw, sambal tempe ikan bilis ni pun sedap yer. Konpem!


Bahan A
2 pek tempe
1 mangkuk/segenggam ikan bilis
15-20 cili kering atau cili kisar/ cili boh
Gula
Garam
Sedikit asam jawa
Minyak untuk menumis

Bahan B (dikisar/tumbuk)
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Sedikit belacan


Cara membuatnya:
1) Potong dadu atau hiris nipis tempe dan goreng garing. Goreng garing juga ikan bilis.
2) Gunakan minyak baki menggoreng tadi dan tumis semua bahan kisar * kak bell tumbuk kasar
3) Masukkan cili kering dan asam jawa, tumis sampai wangi dan sedikit kering *tak guna air asam jawa sebab dah ada air masa kisar cili kering
4) Masukkan gula dan garam sesuka rasa hati korang
5) Akhir sekali masukkan tempe dan ikan bilis yang digoreng tadi dan gaul rata.

Siap! Memang terangkat uols. Percayalah kata kak bell. Makan dengan nasi panas je pun dah ok. Selamat mencuba.




Bella Jamal

Hi! Bella Jamal is a part-time blog writer of Ini Adalah Bellarina Natasya. A long time ago graduated from the National University of Malaysia with a degree in Bachelor of Chemistry, now working as a Social Media Professional for Telco company. For any opportunities, can contact me at jbella8868@gmail.com

1 Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

  1. Sedapni mkn cm 2 je.
    Jmput singgah blog saya ea. Dirawanhartawan.blogsport.com

    ReplyDelete
Previous Post Next Post